Plagg: Crewnecks



I gårdagens inlägg berättade jag att dagens inlägg skulle handla om crewnecks, ett plagg jag finner som det mest användbara av alla stickade överplagg. Få stickade tröjor har den egenskapen att de kan anpassa sig till de övriga kläderna, som en crewneck kan. Beroende på mönster och material kan denna typ av tröja bäras av allt ifrån trashiga rockers till engelska godsägare. Denna företeelse är något sjalkragade cardigans eller v-ringade tröjor i kashmir aldrig någonsin kommer uppnå. Jag uppskattar personligen crewnecks med mönster men jag tycker även att de enkla varianterna i endast en färg är ett bättre alternativ till skjorta och kavaj än v-ringade diton. Detta beror bland annat på att v-ringat är något jag förknippar med lite småsliskiga Stureplanskids men visst kan det också se mycket bra ut till skjorta, kavaj och slips. Jag anser dock att skjortkragen tjänar på att stoppas in lite slarvig i en crewneck-krage då det avdramatiserar och ger ett ledigare intryck till utstyrseln. Här har jag försökt blanda lite. Några är avsedda att endast värma och är i ett klassiskt, grövre utförande. Några bär sportinfluerade mönster och blir på så sätt kanske lite mer av ett plagg som syns, och några är väl anpassade för att bäras under ledig kavaj.


Övre raden från vänster:
1. Universal Works, 189£ på Oi Polloi.
2. Gant by Michael Bastian, 1 195:- på Gant.se och hos deras återförsäljare. 
3. A.P.C. 1 650:- på Très Bien Shop.

Nedre raden från vänster:
1. A.P.C., 1 900:- på Très Bien Shop.
2. Gant Rugger, 995:- på Gant.se och hos deras återförsäljare.
3. Norse Projects, 122€ på Norsestore.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Daniel

Den undre från Gant är riktigt snyggt. Skönt att de äntligen öppnat shopen. Får man beställa inlägg om olika märken? Isf hade det varit trevligted ett om NN.07 som är ett favoritmärke för mig.

2010-09-08 @ 19:43:38
Postat av: Hugo

Daniel: Jag skulle vilja uttrycka det så att man kan önska inlägg. Jag kan aldrig lova något men om jag kommer över bra bildmaterial så ska det inte vara något problem. Dessutom tycker jag också om NN07 en hel del.



Hugo

2010-09-08 @ 20:04:51
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Fredrik III

Jag gillar verkligen A.P.C.s tröja med skidåkaren. Den andas så mycket goofighet och självdistans att man blir glad bara av att se den.

2010-09-09 @ 10:11:15
Postat av: Hugo

Fredrik III: Jag kunde inte sagt det bättre själv. Perfekt formulerat.



Hugo

2010-09-09 @ 12:43:13
URL: http://[email protected]
Postat av: Per - Manligheter

Crewnecks är underbara. Mycket fin tröja från A.P.C.

2010-09-20 @ 10:25:16
URL: http://www.manligheter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0