Höst/Vinter 2010: Kängor ur ett annat perspektiv


Grenson slår två flugor i en smäll med brogue-mönster och vit sula.

Jag har fått flera önskemål både i kommentarsfält och till bloggmailen där ett inlägg om kängor önskats. Efter att samlat ihop några bilder gör jag ett rutinbesök på Manolo och inser att det kanske inte är läge att skriva om kängor just denna dag. För inspirationens skull läste jag naturligtvis inlägget men konstaterade dock ganska snabbt att det var den perfekta dagen för ett inlägg där detta ämne behandlades. Detta inlägg kompletterar Manolos inlägg skulle man kunna säga. Här blir det mindre slimma kängor med brogue-mönster och mocka, och istället fler kängor av en grövre karaktär, anpassade för bergsbestigning, jakt eller trädfällning. Några smala modeller lär ni hitta men det blir ändå inte riktigt som när Manolo gör det. Vad vi ska göra är däremot inte att samla ihop bilder på fina skor, utan snarare en liten fingervisning kring hur de kompletteras på bästa sätt.

   
Kängor från Red Wing, Diemme och Alden. Trädfällning, bergsklättring och jakt?


Grövre stickade plagg som fortfarande utstrålar viss elegans är ett av relativt få plagg som fungerar till nästan alla typer av kängor.

Rent generellt kan man tänka på regeln att skorna ska passa in i den övriga sillhuetten för att det ska se bra ut. Med andra ord bör ett par rediga Red Wing-kängor matchas med en ordentlig jacka, något grovstickat plagg och ett par grövre jeans i en bredare men fortfarande rak modell. Ett par smalare kängor i stil med Alden's varianter gör sig däremot bättre till lite smalare plagg, kanske en kashmirrock, smala jeans och en lammullströja. Att matcha någon typ av kängor till kostym fungerar överhuvudtaget inte i min värld även om en tweedkavaj kan fungera till dessa skor om man känner sig som man nog att bära upp det.


Hittade den här bilden ur Gant Ruggers höstkampanj och fick klarhet i en liten gåta vi haft uppe vid ett tidigare tillfälle.

Till att börja med vill jag förklara denna något udda bildtext för er som inte känner till vilken gåta jag talar om. Det ligger till så att jag haft denna bild uppe på bloggen vid ett tidigare tillfälle men då var hela det övre mockaområdet vitt. Jag beskrev det då som en väldigt udda fotoretuschering medan en läsare som kallade sig "han solo" stöddigt sa "Det är blixten som reflekteras i det "vita fältet", pysen". Jag vill bara replikera på denna något kaxiga kommentar att här ovan kan du (och resten) se vem som hade rätt, plus hur man kan matcha ett par RM Williams på ett fördelaktigt sätt. För att återgå till just detta ämne, hur man matchar kängor, kan sägas att just dessa skor fungerar i både slitet och nytt tillstånd, till flertalet silhuetter. Detta kan tänkas göra dem till ett val för den med en smalare plånbok, trots att det inte är ett par helt billiga kängor vi talar om.


Ett par klumpiga kängor fungerar inte till en smal sillhuett och detta gör valet av kängor mycket viktigt.

Tycker man bättre om snörkängor och då framför allt grövre snörkängor i stil med dessa potentiella Red Wing-kängor och bergsklättrar-kängor liknande Diemme's, är sillhuetten av större betydelse. När man väljer kängor till vintern är således det första man bör tänka på; vad man ska bära i övrigt. Bär man exempelvis en kontorsuniform är kanske inte ett par Diemme-kängor med néonfärgade skosnören, det självklara valet. För den med lite färre regler är det endast upp till vad man själv faktiskt vill, och i huvudsak kommer att, bära under vintern som avgör.


Grenson är en av Englands äldsta skomakare med sina 122 år på nacken, bara under detta namn.

Efter att ha tänkt igenom allt detta finns det ytterligare val att göra. Vid det här laget finner man nämligen sig själv vid ett litet vägskäl. Hur länge kommer jag vilja gå runt i dessa skor och därmed hur mycket pengar kan jag tänka mig att lägga ned? Som jag tidigare skrivit har faktiskt Catepillar något av en lågbudget-variant av Red Wings klassiska modell. Rokin gör stundtals fina kängor som utseendemässigt kan konkurrera med Wings & Horns tack vare att de är cirka tre gånger så billiga. Jag vill dock uppmana potentiella känginvesterare att lägga de där extra pengarna på ett par både snyggare och mer långlivade kängor, något som inte bara gäller i fallet Red Wing-Catepillar eller fallet Wings & Horns-Rokin. Kängor är nästan alltid ganska förutsägbara, är de dyra så är de oftast bra och är de billiga så är de ofta dåliga. Detta leder till att man sällan fyndar kängor, men samtidigt vet ganska bra på förhand vad man får.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Tomas

Aldrig att jag skulle använda sådana kängor till "bergsbestigning, jakt eller trädfällning". Då får det bli ett par ordentliga från Lundhags. De i reportaget var dock mycket snygga på stan och i vissa fall i skogen!

2010-10-05 @ 22:36:38
Postat av: Hugo

Tomas: Nej, inte jag heller men influenser syns från just detta om man kollar på kängorna från Red Wing och Diemme.



Hugo

2010-10-05 @ 22:51:52
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Anonym

Vad tror du om att köra ett par chelsea boots, svarta alt bruna till en liknande (läs billigare alternativ) moncler jacka i inlägget en bit ner, tillsammans med ett par jeans och en snygg stickad gant tröja, bra combo? Mkt bra blogg för övrigt blir bokmärke, keep up the good work!

2010-10-05 @ 23:50:04
Postat av: Bergeron

Kör på Blundstone. Mycket sko för pengarna, australiensisk precis som RM med en rejäl sula och lättare än vad man tror. Kompletterar med ett par Bally's när det blir riktigt grisigt, de är i det närmaste gjorda av pansar. Fin blogg.

2010-10-06 @ 00:24:50
Postat av: Fredde

Tjena,



Vill bara meddela att bloggen har utökats med ytterliggare plagg och många nedsatta priser då jag ska bli av med allt.



In och fynda: http://myvintage-clothes.blogspot.com/



Kolla även in min Tradera: http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=1973204&listtype=FixedPrice



Keep up your good work guys! Läser Style By Lindberg dagligen.



Fredde

2010-10-06 @ 07:19:50
URL: http://myvintage-clothes.blogspot.com/
Postat av: Hugo

(anonym): Låter helt grymt. Billigare variant på dunjacka finns hos Gant Rugger som utöver den tegelfärgade har en mörkt marinblå.



Bergeron: Jag gillar Blundstones. Måste ha dem uppe här oftare då slitningen verkligen blir helt fantastisk.



Fredde: Okej, kul att höra.



Hugo

2010-10-06 @ 11:43:14
URL: http://[email protected]
Postat av: ab

Var god och rekommendera inte Rokin, priset är relativt högt (mellan 1500 och 2500 vad jag vet) och kvalitén är pinsam, mina skor smulades sönder på en säsong, då är ett par Rokin verkligen värt priset, betala en tusenlapp till och få ett par riktiga kvalitets skor!

2010-10-06 @ 15:28:27
Postat av: Tomas

Jag förstår hur du menar, men det skulle inte förvåna mig om nån försökte vandra till nordpolen med dem ;)

Älskar vintern och kylan eftersom man kan ha snygga kläder och lager som kontrasterar mot varandra. Nu i höst tänker jag lite sekelskiftesarbetare möter dressat. Kontraster är det som skapar spänning i kläderna!

2010-10-06 @ 20:29:50
Postat av: Tomas

Hmmm... nåt verkar ha gått snett, du kan gärna få städa lite efter mig... Tack för en grym blogg för övrigt!

2010-10-06 @ 21:26:34
Postat av: Petter

Riktigt trevligt inlägg Hugo!

2010-10-07 @ 15:44:14
URL: http://enticingeverydaythings.blogspot.com/
Postat av: magnus

var hittar man dunhills kängor i sverige?

2010-10-07 @ 16:46:01
Postat av: Fredrik

Tror du man skulle frysa fötterna av sig endast iförd raggsockar och ett par vanliga clarks ökenkängor i vinter. Jag har redan ett par varma fodrade skor men är sugen på ett clarks ändå.



OCH



Stickade tröjor under en vanlig vaxad parkas ala Barbour. Skulle jag överleva? Har redan en jacka och plånboken skulle svida om jag skulle köpa en ny fodrad vinterjacka.

2010-10-07 @ 20:25:03
Postat av: Hugo

ab: Din kommentar är lite svårtolkad men jag har mig veterligen inte rekommenderat Rokin i detta inlägg utan tvärtom. Är snarare inne på ditt spår med att lägga en tusenlapp extra och få kvalité.



Tomas: Okej, nu har jag städat:) Kan väl inte säga att jag älskar vintern men den gamla modeklyschan "Jobba med lager" kan verkligen förgylla vintermånaderna.



magnus: Får återkomma.



Fredrik: På den första frågan är svaret JA. Det skulle nog bli fruktansvärt kallt och framför allt blött. På den andra frågan är svaret också JA. Du skulle absolut överleva men för att inte frysa skulle du kunna investera i ett foder till oljerocken.



Hugo

2010-10-07 @ 22:03:05
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: fashionformonkey

jag älskar västen som är på bilden ovan!

2010-10-09 @ 00:14:56
URL: http://fashionformonkeys.blogg.se/
Postat av: William

Det blir nog dessa för mig !



http://www.nicekicks.com/2010/10/adidas-originals-hike-boot/



Vad tycks?

2010-10-10 @ 00:02:58
Postat av: Dingu

Instämmer beträffande Rokin. Stor varning utfärdas för detta märke! Kvaliteten är urdålig! Köpte ett par, visserligen snygga, kängor förra året för 1800kr och förutom att de varit inne på lagning tre gånger har ovanlädret helt pajjat ur, blivit skrynkligt och fult. Jag har vårdat och lagat dem, men icke! Nu blir det ett par C&J Chelsea boots. Jag ville stödja ett svenskt märke, men tyvärr.

2010-10-10 @ 22:30:53
Postat av: Hugo

fashionformonkey: Visst är den fin:)



William: Vet inte hur de fungerar som vinterskor men den typen av skor lär vara omåttligt populära bland Södermalms-hipsters i vår.



Dingu: Dessvärre har Sverige inga riktigt bra tillverkare av herrskor. Naturligtvis jättesynd. Ett par Chelsea Boots från Crockett and Jones är å andra sidan svårslaget.



Hugo

2010-10-11 @ 18:26:00
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0