Vårmode 2011: Militant men lekfullt


Lekfull mönsterkombination utanför en modevisning under modeveckan i Milano, skickligt fotograferat av Tommy Ton.

Under hösten har militära influenser letat sig in i modet och min gissning är att det slår igenom som allmän trend under våren. Trots att vintern just anlänt längtar vi redan till våren här på bloggen och kollar ni på bilderna förstår ni varför. Få kan bära plagg med den lekfullhet som italienare kan men det är inte bara kläderna som lockar utan även det italienska sommarklimatet. Den översta bilden tycker jag är ett utmärkt exempel italienarnas känsla (även om det faktiskt inte är självklart att mannen på bilden är italienare så kan man nog slå fast detta faktum). Få svenskar skulle till att börja med försöka sig på en liknande mönster- och färgkombination. Ännu färre skulle lyckas med något liknande. Samtliga bilder är tagna av Tommy Ton för GQ under Milanos modevecka i somras.


Jag har en likadan jacka som mannen till vänter i bild och denna klassiska armémodell blir en vanlig syn i vår.

På bilden ovan ser ni en man i en tysk arméjacka och just denna modell kan vi räkna med till våren. Jag har använt min under hösten och tycker den är helt perfekt att matcha med en värmande tröja, skjorta och jeans. Faktum är att jag köpte den när jag gick i femte klass och då gick den ungefär ned till knäna. Lite drygt 35 centimeter senare sitter den perfekt och den kommer användas flitigt nu i vår. Något jag uppskattar med den är att den är arméinfluerad utan att det tas till en överdrift i form av övertydliga kamouflagemönster. Den är köpt på Army and the Navy Store på Gamla Brogatan, en tvärgata till Drottningatan, i Stockholm och jag betalade endast 599 kronor för den. 


För att lyckas med mönstret kan eventuellt en mindre kontrastfylld färgsättning vara att föredra.

Slitnare kamouflagemönster ser helt klart bättre ut än nyproducerade varianter som på den översta bilden. Detta kan dock fungera, som i samma bild, om tygkvalitén är lite bättre och med andra ord inte tydligt tryckt på ett vitt tyg. Grövre kanvastyger avsedda att kunna stå emot sandstormar är alltid att föredra. Något som är viktigt att tänka på när det kommer till den här typen av trender är att man aldrig får dra det till en överdrift och en jacka räcker gott och väl för att bära upp denna stil på bästa sätt. När man bär dessa jackor under varmare dagar matchas den bäst till plagg i liknande tygkvalité, exempelvis en grov linneskjorta.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Felix

Var kan man köpa en sådan jacka som du nämner att du själv har?

2010-11-18 @ 16:18:58
URL: http://londonallday.blogg.se/
Postat av: snubben

vill bara påpeka att militärmodet har snart varit inne i ett år och märken som Ralph Lauren har i årets kollektion enbart inriktat sig på den looken. deras butiker världen över strävar efter samma look som deras flagshipstore på Robertson avenue har haft sen i vintras. det jag vill ha sagt är att jag tror att militär "looken" är i full gång och i vår kommer den redan sjunka. bra blogg annars. keep it going!

2010-11-18 @ 18:00:16
Postat av: Hugo

Felix: Jag har försökt lägga till detta i texten men lite tekniska problem verkar hindra det. Den är hursomhelst från Army and the Navy Store på Gamla Brogatan. Jag köpte den för 599:-



Andra som försökt kommentera: Ledsen men det här inlägget verkar ha buggat. Lämna era kommentarer i något tidigare inlägg istället.



Hugo

2010-11-18 @ 19:36:21
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Filip

Värt att man köpte en exakt likadan jacka som på översta bilden förra veckan för 250 spänn!

2010-11-18 @ 20:20:59
Postat av: Frank&Rémy

Undrar som Felix ovan, var köper man en likadan jacka. Har länge varit på jakt efter en exakt likadan men aldrig lyckats hitta. Detta trots att jag har sett den på flertalet personer.



Personen till vänster är ingen annan än Trussardis chefdesigner Milan Vukmirovic

2010-11-18 @ 23:25:56
URL: http://whocaresitsonlyfashion.com
Postat av: Hugo

Felix, Frank&Rémy: Jag har lagt till det i texten nu. Ni hittar det i slutet av stycke två.



Snubben: Nja, några militärt influerade plagg finns i kollektionen men om man kollar över hela sortimentet är det förhållandevis lite och i huvudsak mest preppy. Jag tror att stilen landar i Sverige under våren.. För de trendkänsligaste i Milano, New York och Tokyo kommer trenden möjligen vara gammal i vår däremot.



Filip: Extremt värt. Jag tycker personligen det är ganska svårt med matchning av dessa jackor, men lyckas man blir det grymt bra.



Hugo

2010-11-20 @ 12:28:22
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0