Höst/Vinter 2010: Duck hunting boots


LL Beans andjaktskängor har tillverkats på samma plata sedan 1912.

Kängmodet har under de två senaste säsongerna dragit mer och mer mot ett retro funktionsmode i form av tidlösa kvalitetskängor från exempelvis Red Wing. Sillhuetten är för det mesta lite klumpigare och man ser snabbt att denna typ av kängor verkligen är till för att användas. Nästa trendsko efter Red Wings robusta skogshugagrkängor och Diemmes funktionsbetonade bergsklättrarpjucks, är andjaktskängor från LL Bean och Sorel. Klassiskt fulsnygga kängor med gummistövelsinfluenser är den nya trendkängan.


Jag gillar personligen den lite lägre modellen bäst.

Sorels lite mer moderna version av denna sko är ett utmärkt alternativ till LL Beans klassiker. Orginalen har lite mer klack och är lite mer uppböjda i tån, något som ger dem en lite kvinnligare silhuett. Om man gillar det tar man dem, om man inte gör det köper man ett par liknande från Sorel. Det hela är en smakfråga men huruvida LL Beans går att få tag på i Sverige vet jag inte. Sorels kängor däremot hittar man bland annat på Naturkompaniet, ETC och Standard. Mina favoriter ur Sorels sortiment ser ni bild på längst ned i inlägget och priset 999 kronor är naturligtvis mycket mer överkomligt än vad man lägger ut på ett par Red Wing eller Diemme. Detta är visserligen den billigaste skon vad jag vet men prisklassen varierar mellan 1000 och 1500 kronor, alltså bara hälften av vad man betalar för ett par skor från tidigare nämna konkurrenter.


LL Beans lägre känga matchad med ett par potentiella A.P.C.-jeans.

Jag kommer nog att köpa ett par sådana här skor i slutet av februari och då kommer jag matcha dem med ett par mörkare khakifärgade chinos i en inte alltför smal passform eller ett par raka, otvättade jeans som i exemplet ovan. Vad gäller jackor till dessa skor kan jag tänka mig att de flesta oljigare färger fungerar. Antingen en ordentlig Fjällräven Greenland Jacket eller kanske min tyska arméjacka som nämndes i föregående inlägg. För att återgå till priset och det faktum att detta är en trendkänga trots nästan 100 år på nacken, vill jag påpeka att priset är en anledning till att faktiskt köpa ett par. Diemmekängorna känns som en kortlivad trendsko, dessa kan nog leva lite längre men de är inte ett par kängor man bär de närmsta tio åren. Priset hursomhelst, gör att de känns värda att köpa trots det faktum att man kanske bara har dem i två år.


Mina favoriter från Sorel, 999 kronor i Johannesens Store.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Semra

snygga! skulle också behöva ett par grova kängor..

2010-11-21 @ 12:11:03
URL: http://semradedic.blogg.se/
Postat av: Ante

Köpte mina hos www.lester.se

Fler kängor att gilla.

2010-11-24 @ 12:08:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0