Intervju med Erik Danielson



Jag har intervjuat Nitty Grittys Erik Danielson som är ansvarig för inköp till herravdelningen och tillsammans med kreativa chefen Hugo Bergström bestämmer vilka märken som köps in. Den ständiga inspirationskällan med sin mångfacetterade garderob har ställt upp på en intervju och nedan kan ni se vad han har att säga. Hans klädstil är mycket varierad och är det inte klockren Ivy League-preppy så är det skatemode som gäller. Flera av er känner honom säkert som "sjukt coola killen på The Sartorialist", åtminstone var det namnet han gick känd under i mina umgängeskretsar.


Hur kom du in i branschen?


Jag började jobba på Tjallamalla omkring 2002 och sen har det rullat på. Jag har jobbat lite olika butiker, pluggat och bott utomlands. På Nitty Gritty har jag jobbat sedan 2006.


Vad inspirerar dig när du klär dig?


Överlag så har jag nog alltid inspirerats mest av olika subkulturer från hela världen, men i övrigt är det allt från karaktärer i filmer och tv-serier till musiker, vänner, mina kollegor och folk på stan. Jag reser mycket både i jobbet och privat vilket ger mycket inspiration. De senaste åren har jag nog mest hittat inspiration i amerikansk klädhistoria från hela 1900-talet.  

 
Bästa och sämsta köp?

Mitt bästa är nog en mörkgrå stickad Margiela-tröja från 2003. Jag har nog inget annat plagg som jag använt så mycket, dessutom ser den fortfarande ut som ny. Jag har även en mörkbrun APC-jacka i M65 modell som hängt med i många år.

Det var längesen jag gjorde ett riktigt dåligt köp... Det värsta jag kan komma på var när jag någon gång i mitten på nittiotalet tjatade mig till en beige lätt glansig dunjacka från gamla Ralph Lauren-linjen Polo Sport som helt enkelt inte passade mig.  

 
Något märke du tror på inför framtiden/något märke du skulle vilja att fler fick upp ögonen för?

Jag tror väldigt mycket på brittiska Universal Works som landar på Nitty Gritty till hösten. Märket håller en bra prisnivå och jackorna samt de stickade plaggen är riktigt funktionella och lättburna med subtila detaljer. I övrigt tycker jag att Nigel Cabourn och Adam Kimmel, på helt olika sätt, gör två av världens mest intressanta varumärken just nu. 


Vilka tygskor gillar du mest just nu (Exempelvis Converse Jack Purcell)?
 

Alltid Jack Purcell. Period.

 
Vilket plagg ska den stilsäkre inte missa i garderoben i sommar?
 

Shorts i chambray. Shorts blir inte snyggare än så.


Hugo


Kommentarer
Postat av: Peter

Hej! Tack för en bra blogg.

Tänkte har du någon aning om när Zaras sommarrea startar i år?

2010-06-13 @ 22:46:23
Postat av: Petter

Good work!

2010-06-14 @ 18:47:23
URL: http://cultureprep.blogspot.com
Postat av: Hugo

Peter: Tyvärr inte en aning men det borde dra igång efter midsommar gissar jag.



Petter: Tack så mycket.



Hugo

2010-06-15 @ 12:34:28
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0