Plagg: Tunna regnjackor


Fantastiskt sliten jacka. Bilden är från Close Up and Private precis som nästan alla andra bilder.

Till att börja med vill jag berätta att jag är i Småland utan någon mobil täckning och därmed saknar möjligheten att posta inlägg. Gårdagens inlägg skrevs från tåget och det ni nedan kan läsa har jag skrivit i Word för att sedan klistra in och posta nu när vi är och handlar i Hultsfred. Uppdateringen kan med hänsyn till detta inte garanteras till dagligen men jag lovar att det blir några inlägg per vecka ändå. Dagens inlägg ska handla om klassiska regnjackor och även om en viss mättnad säkert finns hos er läsare vad gäller regnjackor, är dagens inlägg helt klart värt att läsas.


Mer klassisk regnjacka

Under sommaren dominerar plagg som tunna skjortor, shorts och t-shirts på inköpslistorna för de flesta unga män. För kvällen införskaffas kavajer eller tunnare stickade tröjor om man inte redan har det man kan tänkas behöva i garderoben. I garderoben finns förmodligen ingen riktigt schysst regnjacka däremot, en modell som håller år ut och år in.


En smalare och kortare Barbour-modell som fungerar året runt mer eller mindre


För att ta ett exempel på den här typen av regnjackor som fungerar även under sommaren, så har vi Grundéns regnjackor i galon. Märket drog igång 1926 och modellerna som erbjuds är så gott som samma som de var då. För sommaren fungerar inte någon tjockare regnjacka med foder då detta är på tok för varmt. En galonjacka är varm som den är då materialets täthet hindrar kroppsvärmen från att lämna innehavaren. Under stormiga dagar på sjön krävs dock just denna effekt.


Fin slitning på oljerockar

När man köper regnjacka ska man till att börja med försöka köpa något klassiskt, något som håller säsong efter säsong och slits med värdighet. En av Barbours lättare modeller kan vara en god investering för framtiden då det är ett plagg som både anpassar sig efter vad man matchar den med och håller år ut och år in. Man kan bära den med chinos, RM Williams i mocka och en kashmirtröja men jag har också sett den på punkare kombinerat med slitna Cheap Monday-jeans och Dr Martens. Även om jag själv förespråkar det tidigare alternativet så vill jag bara få fram just att det är en mångsidig jacka.


En annan gul variant från Gant Ruggers höstkollektion


Man kan söka inspiration hos den gamla tidens fiskare och jag är omåttligt förtjust i Grundéns illgula galonjacka. Att sätta lite färg i stormmörkret är aldrig fel men sanningen är att det blir väldigt begränsat användningsområde om man bara bär jackan under stormiga sommardagar ute på segelbåten. Regnjackan ska därmed fungera en bra bit in på hösten för att det ska vara värt ett köp men å andra sidan, vilken regnjacka gör inte det?

Hugo


Kommentarer
Postat av: Fredde

Bra inlägg!



Kolla in länken nedan, en riktigt snygg och unik regn/vindjacka som du garanterat blir ensam om. Köpt och tillverkad i USA.



http://myvintage-clothes.blogspot.com/2010/06/jacka-vintage.html



/ Fredde

2010-06-26 @ 13:31:36
URL: http://myvintage-clothes.blogspot.com/
Postat av: Tintin

Barbour jackan var grymt snygg, vad är det för modell på den?

2010-06-27 @ 08:38:21
Postat av: lucke

Hejsan på dig! Allt bra idag? :)

2010-06-27 @ 09:32:08
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Postat av: Hugo

Fredde: Jo, har sett den tidigare men den känns lite för bred för mig till att börja med.



Tintin: Tror att det är Beaufort.



lucke: Bra. Själv?



Hugo

2010-06-27 @ 13:05:53
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Fredrik

Jag funderar faktiskt starkt på att till inför hösten skaffa mig en brun barbourjacka i kort motorcykelmodell med ett sånt där midjeskärp, jäkla fin.

Skaffade mig förresten nyligen en marinblå trenchcoat från A.P.C. Den är inte dum alltså. REA på det också, den du!



Fredrik

2010-06-30 @ 22:37:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0