Bildinspiration: Stutterheim White Raincoat


En av flera fina detaljbilder på den mjölkvita jackan.

Aplace har nyligen fått in den nya färgen av Stutterheims storsäljande regnrock och den är i den något otippade färgen vitt. Färgvalet när de nu utökar sitt utbud, kommer nog ifrågasättas av många men jag gillar den förvånansvärt mycket. Lite läkarvibbar får man precis i början men bärs den uppknäppt med förslagsvis mörka färger under, bryter övriga färger av tillräckligt mycket. Kombinerat med en stickad tröja, mössa, otvättade jeans och kängor eller sneakers tror jag att det blir en av vårens snyggaste jackor. Med en osannolikt snygg passform, välgjorda -och framför allt få- detaljer och en kvalité som saknar motsvarighet bör det bli bra.


Detaljerna är få och ytterst diskreta.

Den helt klart ovanliga färgen på en galonrock gör den både lätt att känna igen och svårsåld. Detta innebär att man förhoppningsvis blir relativt ensam om att bära den men också att det kommer märkas tydligt om flera har den. Bara det faktum att dessa jackor är handgjorda i Sverige övertygar mig om att de är värda de 2 995 kronor dessa jackor kostar.


Rockarna finns i bra storlekar och är märkta av den person som gjort rocken.

Den smala passformen på rockarna gör dem nästan lika eleganta som Mackintosh's klassiska regnrockar och detta är något av den svenska motsvarigheten. Den vita är gissningsvis svårare att bära till kostym än vad den svart är men jag tror man skulle kunna lyckas bra även med denna kombination. Luvan är lika välsydd som resten av rocken och den är sådär perfekt rund istället för det spetsiga bakparti som vissa huvor har. Någon storsäljare blir denna jacka aldrig men vilken skandinavisk hipster som helst skulle förmodligen kunna komma av tanken på att äga denna jacka.


Den superavskalade jackan bör bäras uppknäppt för att inte utstråla för mycket sjukhus.

Jag skulle personligen vilja se denna jacka matchas med vita Common Projects Achilles Low, otvättade A.P.C. New Standard Jeans, svart sotarmössa och förslagsvis en grovstickad tröja från Hope. Ska det vara sådär gulligt-skandinaviskt-överdrivet-hipster skulle förstås Peter Jensens sotarmössa med dansande kvinnor på vara det ultimata att bära sådär utstuderat under den vita huvan.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Samlatmode

Hade inte användningsområdet varit begränsat hade jag klickat hem en på direkten!



Riktigt snygg!

2010-12-14 @ 19:30:44
URL: http://samlatmode.blogspot.com/
Postat av: Kim

Hej,



Tycker den är störtskön, hade dock önskat att de spelat lite med olika nyanser av vitt...kanske några detaljer i cremévit mot det kalkvita!?



Mvh



//Kim

2010-12-15 @ 00:23:53
URL: http://www.kimdenzler.com/blogg
Postat av: Andreas

Det är en regnrock. Regnrockar används i regnväder. För att skydda måste de vara knäppta.

2010-12-15 @ 16:48:30
Postat av: Hugo

Samlatmode: Jag tycker att man kan utvidga användningsområdet och bära den som alternativ till andra jackor under mars, april, september och oktober.



Kim: Ja, det kan jag faktiskt hålla med om. Det ska dock sägas att det mycket är avsaknaden av andra nyanser och detaljer, som får jackan att se så klassisk ut.



Andreas: Du har helt rätt i det du skriver men jag tycker att man kan använda denna rock under betydligt fler tillfällen än under regnväder.



Hugo

2010-12-15 @ 17:54:43
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Victor

Tycker den är sjukligt snygg! Tror dock passformen är alldeles för rak för min långsmala kropp.

2010-12-15 @ 21:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0