Preppy: Avslappnad elegans


Denna cykel framtagen av Gant är en del av priset, värde 8 000 kronor.

Manolo och Industribolaget har tillsammans med Gant anordnat en tävling som går ut på att man ska skriva American Sportswear på ett så träffsäkert sätt som möjligt. Vinnaren får både en cykel värd cirka 8 000 kronor och ett presentkort värt hela 15 000 kronor. Naturligtvis är jag supersugen på båda delarna av priset men kanske viktigast för mig, tro det eller ej, är att verkligen lyckas fånga känslan i American Sportswear. Eller ja, priset är kanske viktigare men sannolikheten att man vinner är så pass liten att jag inte skulle bry mig om att skriva ett bidrag, om jag inte kunde passa på att posta det här på Style by Lindberg. Här kommer mitt bidrag till tävlingen, hur jag har tolkat American Sportswear.


Bild från Gant Ruggers vårkampanj för 2010.

American Sportswear ska vara en ungdomlig stil med influenser från 1970-talets amerikanska collegekultur, vilket inkluderar en rad idrottsaktiviteter. Plaggen ska vara bekväma för vem som helst att gå runt i, något man inte kan säga om den typen av dubbelknäppta kavajer med kontrasterande knappar i pärlemor, som endast Lino Ielluzi och några få andra kan bära upp. Trots att Lino & co lyckas se bekväma ut i sina plagg är det ytterst få som klarar av detta konsstycke. American Sportswear däremot, vänder sig till en betydligt större målgrupp och kan bäras av så gott som vem som helst.


Skjortor att dö för. Kanske inte riktigt, men visst är de fantastiska.

Trots olikheterna finns det flera gemensamma drag mellan American Sportswear och det italienska mode vi kan läsa om, och i huvudsak se bilder på, på bloggar som Men in Italy och The Sartorialist. Allt ska se avslappnat och omedvetet ut. Bär man ett par double monk straps med ett uppknäppt spänne på vardera sko, gör man det för att det ska avdramatisera klädseln och få det att se mer avslappnat ut. Detta är något som syns inom American Sportswear också, totalt medveten omedveten. Att se avslappnad ut på rätt sätt lyckas man bara med om man är fullt medveten om alla knep. Jag och min bror bär till exempel alltid en knapp uppknäppt på button down-kragen, gärna med den frigjorda kragsnibben lite skrynklad.


Grundaren till Unabashedly Prep är något av en pionjär på området.

För att sammanfatta American Sportswear, kan man säga att det är en ungdomlig stil med tydliga preppy-, och däri, sportinfluenser. En stil med lättburna plagg, lätta att känna sig bekväm i och samtidigt är det en nyanserad stil för alla tillfällen. Man kan rent av förkorta American Sportswear till några få ord om man verkligen ville, och i stilens bästa stunder är ”avslappnad elegans” det bästa begreppet att använda. Med en garderob bestående av denna typ av plagg kan man i princip vara föredömligt klädd i de flesta situationer.

Hugo


Kommentarer
Postat av: Philip

Bra skrivet, precis så ska det vara. Avslappnat men snyggt!

2010-08-19 @ 09:44:44
URL: http://badhusgatan.wordpress.com
Postat av: H

snygg blogg med bra tips! keep it up!

2010-08-19 @ 12:33:51
Postat av: Elsa

Har du kollat in Carin Wester på Fashion week??



Satt frontrow och herregud vilken kollektion.

2010-08-19 @ 15:04:05
URL: http://elsacharlotta.blogg.se/
Postat av: Hugo

Philip: Kul att du tyckte det. Får hoppas juryn känner detsamma.



H: Det ska jag göra.



Elsa: Nej, jag får gå in på Bons hemsida och kolla upp det. Jag var väldigt förtjust i Wester tidigare men intresset har svalnat.



Hugo

2010-08-19 @ 16:23:55
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Elsa och Schenken.

Va?? Vad har hänt?



Allt blir ju bättre med åren, nästan allt i alla fall. Förresten har du börjat skolan?

2010-08-19 @ 21:05:12
URL: http://elsacharlotta.blogg.se/
Postat av: Hugo

Jo, herrmärket Wester har säkert blivit bättre men min smak har utvecklats åt ett annat håll. Har börjat skolan för två dagar sedan. Riktigt kul. Ni då?



Hugo

2010-08-19 @ 21:29:47
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Elsa och Schenken.

Vi har inte börjat än, börjar den 23 Augusti. Blir det även med bild inriktning denna gång?

2010-08-19 @ 21:46:11
URL: http://elsacharlotta.blogg.se/
Postat av: Hugo

Nej, faktiskt inte. Går sam-sam på Norra Real men ångrar kanske lite att jag inte valde Södra Latin. Jag minns inte, vad var det ni skulle gå?



Hugo

2010-08-19 @ 21:56:58
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Calle,

2010-08-19 @ 22:04:03
Postat av: Calle,

Gillar din tolkning och din motivering för att skicka in ett bidrag Hugo!



(motiverade mig än mer att skicka in ett bra bidrag)







2010-08-19 @ 22:08:32
Postat av: Elsa och Schenken.

Elsa skall gå Sinclair teater och jag skall gå franska i drygt ett år. Som det ser ut nu skall Elsa också bara gå ett år i Sverige.

2010-08-19 @ 23:14:11
URL: http://elsacharlotta.blogg.se/
Postat av: Hugo

Calle: Verkligen kul att höra. Sista inskickningsdagen var väl igår så nu måste du berätta, skickade du in något? Jag vill personligen ha så lite konkurrens som möjligt.



Elsa och Schenken: Okej, sedan väntar utlandsstudier?



Hugo

2010-08-20 @ 19:11:36
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Elsa och Schenken.

Om inte något händer så skall vi gå på Harvard respektive Georgetown, under två års tid.

2010-08-21 @ 14:57:20
Postat av: Jowana

Snyggt!

2010-08-24 @ 23:46:42
URL: http://jowana.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0