Höstmode 2010: Accessoarer


Robusta accessoarer är något jag tror kommer slå stort bland trendnissar i höst och vinter. Raggsockor och stickade vantar i framför allt grått blir perfekta att matcha med västar, flanellskjortor och gedigna kängor. Även sotarmössorna som jag förfärat trodde sjöng på sista versen har klarat livhanken tack vare det höstmode vi går till mötes. Den största trenden, med viss betoning på trenden, är dock ryggsäckar i klassiskt och ofta färgglatt utförande. Här kommer en liten guide till höstens trender vad gäller accessoarer. För utomhusbruk kan tilläggas.



Jag skrev tidigare i veckan om att J.Crew kommer sälja Fjällrävens jacka Greenland och dessutom deras klassiska Kånken-ryggsäckar. Funktion och mode i en otvivelaktigt lyckad symbios. Detta måste vara en otrolig ära för Fjällräven då J.Crew vanligtvis är mycket selektiva vad gäller utbudet av annat än det egna märket. Exempelvis har man bara erbjudit glasögon från Ray Ban och Persol, seglarskor från Sperry Topsider och kängor från Alden.



Ryggsäckar är alltså det nya svarta som så många journalister och bloggare skulle uttrycka det. Riktigt så långt når naturligtvis inte ryggsäckstrenden. Om något är det nya svarta så är det förmodligen marinblått. Nog talat om färg för ett tag, har varit mycket sådant på senaste tiden. Eller ja, färg ska faktiskt diskuteras vidare. Kånken är som bekant en riktigt färgglad ryggsäck, vanligtvis i gult eller rött. Jag skulle dock akta mig noga innan jag lade 600 kronor på en av dessa ryggsäckar. Färg kan vara kul men då det ofta blir väldigt begränsande i val av övriga färger skulla jag aldrig köpa en annan färg än ljusblått eller mörkrött eller eventuellt tegelröd. Min motivering till detta är enkel. Endast färgen ljusblå fungerar till min Velour-jacka som är i en urtvättad, nästan gråaktig, mörkblå, och samtidigt till min Velour-mössa i en solblekt orange färg. Mörkrött är den enda mer höstiga färg jag kan tänka mig till en Fjällräven Greenland Jacket som planeras värma mig i vinter. Tegelrött fungerar till båda. Framtida köp?

Följaktligen vill jag ge ett råd med förankring i den avslutande meningen i stycket ovan. Blanda -i stort sett- aldrig pastellfärger med dova höstfärger. En ljusblå skjorta kanske man trodde var snygg till det mesta men under en quiltad Barbour-jacka i mörkgrönt fungerar det då inte. Det samma gäller rosa som jag finner som en av de mest svårmatchade färgerna under det senare halvåret.

Hugo


Kommentarer
Postat av: Ola

Hej! Först vill jag säga: Riktigt bra blogg! Sen undrarjag vad det är för märke på mössorna?

2010-08-08 @ 23:00:49
Postat av: hj

Tycker att en rosa skjorta passar utmärkt under en grå lammullströja, ett par olivgröna chinos och lite grövre kängor som dem på bilden på hösten och vintern.

2010-08-08 @ 23:21:14
Postat av: Calle

Ola: Mössorna är från Psycho Bunny (http://www.psycho-bunny.com/servlet/Categories?category=Hats)

2010-08-09 @ 14:34:04
Postat av: Hugo

Ola: Läs Calles kommentar.



hj: Absolut. RM Williams-kängorna är för övrigt helt fantastiska. Tycker ändå att rosa ofta är en knepig färg då det inte är snyggt till orange, mörkgrön eller brun. I alla fall inte om man har någon av dessa färger på överkroppen. Däremot som nederdel fungerar det ofta bra. Jag har dock full förståelse för att man bär rutiga skjortor med vit botten till tweedkavaj till exempel.



Calle: Bra att du har koll.



Hugo

2010-08-09 @ 15:41:14
URL: http://[email protected]
Postat av: Philip

Kånken asså. Den ser så fulsnygg ut och jag gillar det!

Bra inlägg!



Philip

2010-08-10 @ 12:32:00
URL: http://badhusgatan.wordpress.com
Postat av: Hugo

Philip: Håller helt med dig, fulsnygg är verkligen vad den är.



Hugo

2010-08-11 @ 15:03:18
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0