Skogshuggarmodet - here it comes?


För några dagar sedan gästade Daniel Lindström -Cafés modechef- Gomorron Sverige. I programmet förespråkade han det skogshuggarmode som ännu inte riktigt slagit igenom i höst. Jag har själv inte direkt gillat hela grejen med att en skogshuggare flyttar in till stan men bär samma kläder fast lite förfinade. Nu när kylan börjar komma så blir jag ändå lite sugen på att gå runt i grova, rutiga skjortor, lite mer "baggie" jeans och grova kängor. Täckvästen skulle jag nog inte dra på mig i första laget men om man redan äger en så kanske man ska våga testa. I programmet så visade Daniel Lindström upp ett par slitna jeans från Levi´s och så sa han att han var lite för gammal för sådant. Jag känner mig själv lite för gammal för det trots mina blott femton år fyllda och om du ska köra på skogshuggarmodet så ska du åtminstone ha otvättade jeans. Några grundstenar inom skogshuggarmodet är följande.


Grövre kängor:
Allt inom Skogshuggarmodet är oerhört grovt och kängorna likaså. De här kängorna från Hope var de som Daniel Lindström tog med sig och jag tycker kanske inte att de är så snygga i sig men kombinerat med ett par blåjeans och en rutig skjorta kan det nog bli riktigt snyggt. 3 500 är priset på dessa kängor och det känns kanske lite väl. Något jag gillar med dessa och likaså de från Red Wing som jag hade uppe i Dagens Outfit: Urban Skogshuggare, är den vita sulan. I bägge fallen så är sulan väldigt grov och här är det till och med en rejäl traktorsula som vi bjuds på.

Jeans: I höst så kommer jeans tillbaka i stor stil efter en tids frånvaro till förmån för chinos. Mörkblå jeans från Levi´s, Nudie, The Local Firm eller Our Legacy är oftast perfekt ämnade för ändamålet att stoppa ned i kängorna eller bara låta hänga över dem. Grova jeans men inte nödvändigtvis slitna jeans är det enda som behövs till hösten. Angående The Local Firm så fick jag reda på att de blivit utsedda till Årets Jeansmärke av Café. Som ni säkert märkt så är chinos påväg att återigen hängas in i garderoben i väntan på nästa storhetstid och lite nya jeans behövs i garderoben. Jag äger faktiskt inte ett enda par mörkblåa jeans så en sväng förbi Weekday blir det nog idag. Eventuellt kan man hitta en modell som inte sitter som ålskinn och annars får jag kolla förbi Below imorgon i jakt på ett par Nudie-jeans.

Rutiga skjortor: Ja, rutiga skjortor är ett måste i höst och likaså prio ett inför Our Legacys utförsäljning imorgon. Förhoppningsvis finns det någon fin skjorta i storlek small för sådär 200-300 kronor att fynda på Krukmakargatan.
Helst ska skjortorna ha inslag eller botten med rött och skjortan från Gant ovan är ett praktexempel. I huvudsak ska de bäras med uppkavlade ärmar och nedstoppade i jeansen, eventuellt med en väst över.

Grövre accessoar:
Som jag tidigare skrev så är allt inom skogshuggarmodet väldigt grovt och detta gäller även accessoarerna. Grova väskor i grova material eller tjocka halsdukar, handskar eller mössor. Om du tvekar med färgval så är mörkgrått, mörkbrunt och mörkgrön helt klart något att leta efter. Här kan jag faktiskt slänga in ett tips om H&Ms mössor. Flera snygga modeller i flera snygga färger för endast 49,50:-

Hugo

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Finfint, ser gärna fler mösstips från er :)

2009-09-24 @ 23:32:41
URL: http://ourclothes.blogg.se/
Postat av: Hugo

Ja, det kanske borde postas lite fler inlägg med det innehållet här. Själv tycker jag att det känns som att det redan postas väldigt mycket om mössor, men man kanske borde köra just lite fler "mösstips".



Hugo

2009-09-25 @ 18:19:42
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0