Höstens nyckelplagg II

För inte allt för länge sedan skrev jag ett inlägg som jag döpte till Höstens Nyckelplagg. Jag blev dock inte hundra procent nöjd och nu tänkte jag helt enkelt ta tag i ämnet igen. Föregångaren till detta inlägg innehöll totalt fem höstplagg; rock, ökenkängor, mörkblå chinos, cardigan och jeansskjorta. Nu har jag valt att behålla endast två och att byta ut tre av dem och så här ser den nya listan ut.


Ökenkängor:
Imorgon ska ett besök på Masimo Dutti göras. De har nämligen ett par otroligt snygga ökenkängor för 999 kronor. De ökenkängor som de har inne är i mörkblå mocka med lädersnörning, de är dessutom aningen spetsigare än Clark´s vilket i det här fallet är riktigt positivt. Att kvalitén inte är den bästa är inget större problem då jag snarare växer ur skor än sliter ut dem. Om man har förutfattade meningar mot Massimo Dutti så säljs Clark´s lite varstans, oftast till priset av 1 300 kronor. Ökenkängor och Chukka Boots dessutom gör sig oerhört bra ihop med jeans är heller inte ett minus.



Trenchcoat:
Mörkblå eller beige? Jag vet faktiskt inte vad jag skulle välja. Beige är kanske lite snyggare men något svårare att kombinera jämfört med mörkblått. Thomas Burberry är upphovsmakaren till trenchcoaten och det var också han som designade rockarnas vatten- och vindavvisande väv. Burberry tog patent på väven och valde att kalla den för gabardin.  Trenchcoatens namn har den fått efter att ha burits av cirka en halv miljon stridande i första världskrigets skyttegravar. Trenchcoaten är idag ett lika säkert kännetecken för märket Burberry som The Housecheck, rutmönstret som genom åren blivit synonymt med det klassiska brittiska livsstilsmodet, östermalmstanter och (inte att glömma) casuals.

Jeans: Efter en lång tid med chinos, chinos och återigen chinos, så vill jag verkligen påpeka värdet i ett par välsittande blåjeans. Fungerar att kombinera med alla sorters skjortor i alla sorters färger. Spelar ingen roll vad du har för färg på rocken eller över huvud taget vad för överdel du väljer att kombinerar med, jeans fungerar till allt. 

Macintosh-rock: I de båda inläggen om Green Street Hooligans har jag använt mig av en Aquascutum-rock som jag själv tycker är anmärkningsvärt snygg. En av Macintosh-rockens fördelar gentemot Trenchcoaten är att Macintosh-rocken är så oerhört mycket mer avskalad, vilket jag uppskattar mycket. I höst spås det synas mycket rockar på stan och jag tycker att detta är den sparsmakades självklara val. Själv kör jag för närvarande på en Macintosh-rock från H&M som jag är mer än nöjd med. Den kostade 799 kronor och liknar till stor del den från Aquascutum. Här finner man sig dock i samma dilemma som när man ska köpa Trenchcoat, mörkblå eller beige?



Uppkavlad mössa:
Jag har alltid och kommer alltid att älska alla typer av huvudbonader. Den uppkavlade mössan faller mig helt i smaken och även om den kanske är lite uttjatad så tycker jag att man kan förmedla vilken typ av person man är om man bär en. Paul & Friends har fått in ett antal snygga mössor i färgerna röd, marinblå, svart och grå. Sitter just och stickar en grå för framtida bruk men tills vidare duger min älskling från Velour alldeles utmärkt.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Just en sådan där ribbstickad uppkavlad mössa är man ju faktiskt riktigt sugen på!

2009-09-01 @ 23:49:07
URL: http://ourclothes.blogg.se/
Postat av: Frank&Rémy

ska nog själv satsa på ett par ökenkängor och en uppkavlad mössa ifrån margiela till hösten :)

2009-09-02 @ 09:54:27
URL: http://whocaresitsonlyfashion.com
Postat av: Casual

Håller med dig gällande trenchcoaten. Svårt att hitta alternativ till Burberry. Zara kan dock ha ett par prisvärda alternativ.



Ska kolla in Paul & friends mössor nu på lunchen, tack för tipset

2009-09-02 @ 11:01:42
URL: http://www.casualwear.se
Postat av: Elsa

Burberrys trenchcoatar är riktigt fina... Du har verkligen rätt när det gäller färgerna... Men beige är ju den klassiska färgen... Så den får det nog bli....

2009-09-02 @ 16:06:44
URL: http://elsacharlotta.blogg.se/
Postat av: Hugo

Fredrik: Kolla in Henry Lloyd, grymt snygg krämvit mössa som till på köpet är kabelstickad.



Frank&Rémy: Jo imorgon blir det nog ökenkängor och grå hemstickad mössa.



Casual: Gör det, men de är väldigt enkla.



Elsa: Håller helt med, kör själv på beige rock.



Hugo

2009-09-02 @ 19:56:08
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/
Postat av: HugoP

:) Gillar ärligheten i det här inlägget! Och håller så klart med dig också om chinos, eller snarare:tack. Jag har haft på mig chinos sen i våras.. Det gäller ju att va på G.

Btw, kolla du på NK's "modevisning" då de också presentera bla Whyreds coutureklänning? Jag va...helt ok, i min smak(bara "vanligt" mode).

2009-09-02 @ 20:27:20
Postat av: Patrik

Tycker mörkblå är att föredra framför beige.

Beige känns för strikt och gubbigt, även lite media-douch om du bor i stockholmstrakten.



Mörkblått känns mera ungt och diskret.



Men det är ju bara vad jag tycker...hehe....vad tycker damerna måntro?

2009-09-03 @ 02:03:18
Postat av: Casual

Less is more

2009-09-03 @ 14:59:49
URL: http://www.casualwear.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0