Uniqlo vs. HM


I London besökte jag tre olika Uniqlo-butiker, bland annat flaggskeppsbutiken på Oxford Street. Därför tycker jag att jag har tillräckligt med erfarenhet av den japanska kedjan för att -som så många redan gjort- jämföra den med HM. Nedan jämför jag dem inom fyra olika kategorier och sedan följer en slutsats.

Klädutbud:
HM har visserligen ett lite större sortiment att välja ur och det finns alltid ett och annat guldkorn i HMs sortiment, men Uniqlo är mer eller mindre en guldtacka byggd av guldkorn. Kvalitén på Uniqlos kläder ska dessutom betraktas som betydligt bättre. Om man bara byter ut knappar på den nya ofodrade kavajen från japanerna eller på den nya skepparkavajen som i mitt fall så är plaggen riktigt, riktigt bra. Ska faktiskt byta ut de plastiga knapparna på min skepparkavaj mot autentiska bronsknappar som ser ut att fungera riktigt bra.

Segrare i Kategori 1: Uniqlo

Priser: Priserna är mer eller mindre desamma på bägge kedjorna men med tanke på vad man får för pengarna så kan man kanske säga att Uniqlo har bättre priser men det fungerar inte att jämföra på det viset. Möjligen har HM lite bättre priser, svårt att säga. Jag tror man får betrakta den här kategorin som oavgjord.

Segrare i Kategori 2: Ingen

Samarbeten: Jimmy Choo vs Opening Ceremony, Matthew Williamson vs Steven Alan, Roberto Cavalli vs. Jil Sander. Jag tycker det är rätt uppenbart vilka som går segrande ur denna strid. Första "matchen i matchen" är helt klart till Uniqlos favör och Opening Ceremony är tveklöst snyggare än gråskala, mocka, läder och nitar á la Jimmy Choo. Steven Alan går också som självklar segrare ur match två mot påfågelkläder á la Matthew Williamson. Match tre är den jämnaste då jag inte gillar Jil Sander särskilt mycket och Pete Doherty frontat för Roberto Cavalli, men samarbetet mellan Uniqlo och Jil Sander var faktiskt riktigt snyggt så den obestridliga slutsegraren är helt klart Uniqlo.

Segrare i Kategori 3: Uniqlo

Tillgänglighet: Det finns mängder av Uniqlo-butiker i London kändes det som, men faktum är att det bara finns 14 i hela England. Det finns cirka 900 totalt i världen varav 703 i Japan vilket kan jämföras mot HMs 1 700 butiker i 34 olika länder. Uniqlo har ingenting att sätta emot och innan de öppnar en butik i Sverige så kan vi svenskar knappt diskutera Uniqlos tillgänglighet.

Segrare i Kategori 4: HM

Slutsats: Uniqlo är bättre på alla sätt men innan de öppnar en fillial i Sverige så är det ändå till HM man vänder sig när man vill ha ett nytt, billigt basplagg.

Hugo

Kommentarer
Postat av: martin

Hm har också haft victor&rolf + karl lagerfeld!

2009-11-17 @ 21:56:37
Postat av: CJ

Hoppas verkligen att Uniqlo kommer! Någon som vet när dem kommer till svergie?



HM är ju chanslösa v.s Uniqlo in my opinion.

2009-11-18 @ 02:00:41
Postat av: Hugo

martin: Jag vet, Uniqlo har också haft fler sammarbeten.



CJ: Jo, Uniqlo är bättre på alla sätt men innan det kommer till Sverige så...



Hugo

2009-11-18 @ 12:30:23
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/
Postat av: Gustaf Porseryd

Har gabriels lille bror varit med på kp ?

2009-11-18 @ 17:09:51
Postat av: Hugo

Haha, nej det är omöjligt då han inte har någon lillebror. Han och jag var dock med en gång för länge sedan. Vad fick dig att tro det? Kan inte finnas många andra i vår ålder med efternamnet von Essen.



Hugo

2009-11-18 @ 19:09:30
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/
Postat av: Gustaf Porseryd

I den nyaste KP finns det en liten kille vid namn benjamin von Essen och han är 11år.

2009-11-18 @ 20:34:35
Postat av: Hugo

Garanterat en släkting, finns bara en släkt von Essen i Sverige.



Hugo

2009-11-19 @ 16:50:04
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0