Plagg: Skepparkavajen


Den klassiska marinblå skepparkavajen ska helst kunna knäppas åt båda hållen.

Ännu en gång har Manolo hunnit före med att posta ett inlägg i ämnet och denna gång berör det skepparkavajen. Jag har dock en ganska annorlunda uppfattning kring detta plagg än vad Olof Enckell har och därför tror jag att detta inlägg kan tillföra något i ämnet. Skepparkavajen hade egentligen en avsevärt högre trendfaktor förra hösten men är som bekant ett tidlöst plagg, och med detta i åtanke, alltid värt att investera i. Om detta är jag och Olof troligen helt överens men när det kommer till passform och snitt går våra åsikter isär. För att återgå till skepparkavajen som plagg, kan sägas att det hänger oerhört mycket på detaljerna. Knappar, fickor, klaffar och slag, det gäller att hitta en jacka som uppfyller alla ens kriterier vad gäller detaljerna.


Lättkombinerad grå variant från MHL by Margaret Howell.

Jag uppskattar väldigt klassiska skepparkavajer med en rak, relativt bred passform. Skepparkavajer ska helst vara ordentiligt boxiga och lite "fulsnygga". Utanpåliggande fickor ser man mer och mer av, troligen är det tänkt att detta i kombination med den smala figuren som många italienska varianter har, ska göra att skepparkavajen ger intryck av att vara en tjockare, italiensk kavaj. Jag vill helst hålla det klassiskt med endast snedställda fickor och en mindre markerad midja. Detaljer som guldknappar med ankare på tycker jag är en smula överdrivet men på en marinblå skepparkavaj med riktigt oglamouröst stora slag är det å andra sidan kanske pricken över i. Faktum är att detaljer som knappar, klaffar och slag brukar göra den stora skillnaden, utseendemässigt, mellan de dyrare och de billigare alternativen. Känner man att man inte har råd med en skepparkavaj från Gloverall eller Loro Piana kan man leta upp ett billigare alternativ och sy på egna knappar. Detta gör faktiskt en otroligt stor skillnad även om det kräver en stunds pill med nål och tråd. Jag har gjort detta på min skepparkavaj från Uniqlo och så svårt är det inte.


Fint, svart alternativ från Gloverall som är avskalad och helt saknar klaffar. Fickorna är dessutom perfekta i min mening.

Om man ska tala om annat än detaljer och istället minst lika avgörande saker, är färgen naturligtvis oerhört viktigt. Många svarta varianter ses ute på marknaden vilket jag kan tycka är lite synd. Svart är ofta en svårmatchad färg och blir avsevärt snyggare till ett par svarta kängor än ett par bruna vilket därmed påverkar skovalet. Detta gäller naturligtvis även en mörkblå skepparkavaj men om man kollar på det rådande modet kommer ett par mörkbruna kängor vara lättare att klämma in i vårens och nästa hösts stilar än vad ett par svarta kängor blir.Gråa skepparkavajer är något av en bra kompromiss i dessa sammanhang.


Klassisk variant med stora slag, klassiska knappar och klaffar på axlarna.

Skepparkavajen som från början var ett plagg för marinen går aldrig ur modet och om man köper en mer klassisk variant kommer den kunna värma under många vintrar framöver. Några detaljer att hålla utkik efter när man letar ett mer klassiskt exemplar är slagen, knapparna, fickorna och huruvida den går att knäppa åt både vänster och höger. En klassisk kavaj ska nämligen kunna knäppas åt båda hållen beroende på om blåsten kommer in från styrbord eller babord sida. Dessutom är både klaffar på ärmar och axlar något man kan kolla på och se vad man uppskattar mest; att ha med eller att ha utan. Kom ihåg att det är detaljerna som gör skepparkavajen.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Schenken

Sjukt bra inlägg. Väldigt väl till pass då man kommer på att man kanske borde köpa en ny eftersom den andra är sönder....

2010-10-16 @ 20:47:36
Postat av: Hugo

Schenken: Verkligen kul att höra, har du tänkt ut någon potentiell ersättare för den trasiga?



Hugo

2010-10-17 @ 15:46:42
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Schenken

Jag vet att Elsa´s pappa har en jävligt snygg, men vet inte märket. Har du något förslag, gärna en klassisk sådan?

2010-10-17 @ 21:23:47
Postat av: Hugo

Jag tycker nog Gloveralls är den snyggaste. Dessutom är den ju väldigt klassisk förutom att den är svart. Kolla arméns överskottslager, där kan du kanske hitta någon riktigt klassisk och dessutom till ett riktigt bra pris.



Hugo

2010-10-19 @ 09:22:22
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/
Postat av: Schenken

Det skall jag absolut göra när jag kommer hem igen. Du hör det om fredag?

2010-10-19 @ 21:53:32
Postat av: Robin

Har du möjlighet att visa nån bild på hur din skepparkavaj blev med nya knappar? Har själv en som jag är sugen på att byta knapparna på.

2010-10-23 @ 15:09:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0