Accessoarer: 5 x Vintermössor


En av Our Legacys mössor i alpaca, 600 kronor. Kashmirvarianter säljs för 800 kronor.

I förrgår bad läsaren Jocke om tips kring mössor för vintern, liknande den från Lock & Co Hatters. Jag har emellertid satt ihop ett inlägg med fem stycken riktigt fina alternativ som alla går att få tag på i åtminstone Sverige och Stockholm. Faktum är att trenden med uppkavlade mössor inte försvinner, tvärtom får den ett stadigare och stadigare fäste som vinterns självklara huvudbonad. Jag har valt ut fem stilfulla alternativ som kan matchas med i stort sett vad som helst. Priserna på mössorna jag tagit med ligger mellan 395 och 600 kronor vilket är en summa man måste vara villig att lägga för att hitta en riktigt schysst mössa till vintern. Med tanke på hur mycket jag använder mina är detta dock inga stora pengar.


Universal Works har en autentisk, grövre variant jag ser framför mig att man matchar med en oljerock. 449 kronor på Nitty Gritty.


Polo Ralph Lauren har precis som Our Legacy en variant som övergår från resor- till slätstickning. Denna är i lammull och kostar 398 kronor på Nitty Gritty.


Boomerang står för höstens snyggaste alternativ, dessutom för endast 399 kronor. Säljs bland annat i deras egna butiker där den också finns i svart. Lättkombinerad och med en bredspårig resorstickning som skriker norsk fiskare.


Velours Joey kostar 395:- men faktum är att denna bild, hämtad från deras hemsida, inte överensstämmer med hur mössan faktiskt ser ut. I butik är denna betydligt grövre och med en tydligare resorstickning (mer bredspårig). Säljs bland annat på PUB.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Martin

Måste säga att det faktiskt går att hitta schyssta mössor billigt. Köpte en på HM nyligen, väldigt fin i såväl färg och form samt givetvis ett högst överkomligt pris; i detta fallet 39:90 sek. Är vanligtvis inte den som lyckas hitta budgetalternativ, blev mao glad över mitt fynd.

2010-10-19 @ 19:49:33
Postat av: Hugo

Martin: Okej, gud vad kul. Har länge letat efter billiga alternativ från H&M men utan större framgång. Oftast har det varit passformen som varit problemet.



Hugo

2010-10-19 @ 20:26:08
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Skurken

hur fan ska den sitta på huvvet för det att det ska se okej ut?

2010-10-19 @ 20:30:25
Postat av: Hugo

Skurken: Menar du den här typen av mössor generellt så förespråkar jag att antingen ha den lite på sniskan så att ena örat blottas och så lite bakdraget. På vissa ser det dock bäst ut att inte dra bak den utan endast låta den sitta lite lustigt på snedden. Man behöver känna sig fram och se vad man tycker passar en bäst.



Hugo

2010-10-19 @ 20:40:18
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Calle

Gillade Boomerangs, kanske blir ett inköp där, ska se om det ser bra ut på mig först bara.. Men lite skada måste jag ändå medge att jag känner mig när jag tycker att 400 låter som ett kap, jag menar, det är ju ändå en del för en mössa och i ärlighetens namn kan de ju inte vara så mycket varken jobb- eller materialkostnader med en sådan.

2010-10-19 @ 22:25:52
Postat av: Philip

Jag har en fråga som är lite off topic; jag är på väg att beställa ett par Red Wing 875 och undrar lite hur man ska tänka med storlekarna. Jag vet att man på längden ska gå ner en halv storlek, men hur är det med breddstorleken på skorna? Är E bredare än normalt? Kan man ha dem ändå? Tror jag har relativt "normalt breda" fötter..

Tacksam för svar

2010-10-19 @ 22:38:11
Postat av: Philip

Jag har en fråga som är lite off topic; jag är på väg att beställa ett par Red Wing 875 och undrar lite hur man ska tänka med storlekarna. Jag vet att man på längden ska gå ner en halv storlek, men hur är det med breddstorleken på skorna? Är E bredare än normalt? Kan man ha dem ändå? Tror jag har relativt "normalt breda" fötter..

2010-10-19 @ 22:39:51
Postat av: lovisa

Hoppas du fått en fin dag!:)

2010-10-19 @ 23:07:52
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: J

philip: tror inte du kommer ha några problem med bredden på skorna om du går ner en halv storlek

2010-10-19 @ 23:22:08
Postat av: Peter

Ja, E är bredare än normalt. D är normalbredd. Gå ner en hel storlek.

2010-10-20 @ 00:26:34
Postat av: ab

Fokus ligger lite fel på our legacy bilden...

Jag fattar inte varför alla går ner så mycket i storlek på sina red Wings, mina är i den storleken jag brukar ha...

2010-10-20 @ 16:39:16
Postat av: Hugo

Calle: Boomerangs mössor brukar vara lite säckiga i passformen rent generellt. Skadad var för övrigt ordet, blir själv en smula förskräckt när jag tänker som du.



Philip: Tror inte du behöver oroa dig kring bredden men jag tror att du inte ska gå ned mer än en halv storlek. Man vill trots allt kunna få plats med ett par sockor.



ab: Jag vet, fokus i bilden är sannerligen en smula märkligt.



Hugo

2010-10-20 @ 17:46:30
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Anonym

Tjenare. Undrar hur ralph lauren skjortorna är i storleken, är 190 och väger ca75 kilo. Ska jag välja L eller M? D



Tack för en bra blogg!

2010-10-20 @ 22:26:33
Postat av: goodie

bra tips señor

2010-10-21 @ 16:34:59
URL: http://mongostil.blogspot.com
Postat av: R

Någon som har testat made in the shades mössor? hur är dom i passformen och hur ser dom ut på?

2010-10-21 @ 17:28:13
Postat av: Hugo

(anonym): Tror du måste kolla det själv genom att testa men det låter som att du ska ha Tailored Fit.



R: Ja, de är ganska tighta till en början men de formar sig efter ett tag efter ens huvudform och de sitter riktigt bra efter ett tag.



Hugo

2010-10-21 @ 17:42:45
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0