Plagg: 4 x Crewnecks


Ett av de mer framträdande plaggen i Our Legacys höstkollektion är denna inside out-stickade fair isle-tröja, 1 900 kronor.

Höstens och vinterns viktigaste plagg kräver en lite mer djuplodande genomgång men jag ska försöka hålla det någorlunda kortfattat. För att kunna bära höstjackan någon vecka till krävs det att garderoben innehåller några trevliga tjocktröjor. En fin tröja i garderoben räcker inte och jag skulle nog säga att det är omöjligt att variera sin klädsel under hösten och sedan vintern, utan åtminstone fyra fungerande, lättmatchade tröjor. Crewnecks slår aldrig fel och så länge man ännu inte fått ihop något övertygande brett sortiment, kan det vara en bra start.

Marin tröja från Nom De Guerre, snygg under vad som helst, 125£ på EndClothing.co.uk 

Varför är då crewnecks ett så bra plagg att ha några av i garderoben? Min åsikt är att anledningen till detta är plaggets anpassningsbarhet. I kombination med en oxfordskjorta, kavaj och jeans, kan plagget utgöra stommen för en avslappnat välklädd utstyrsel för enklare middagar. Väljer man att istället endast bära den som den är, med en kortare jacka över, sneakers och mössa, blir intrycket något helt annat. För att plagget ska behålla sin anpassningsbarhet krävs dock ett enklare, eller inget, mönster och dessutom behöver färgen vara lätt att kombinera med plagg i andra färger och nyanser.


Crewneck med "noppor" som ger ett lite använt intryck, 1 650 kronor.

Till skillnad från i gårdagens inlägg som kanske främst riktade sig till besökare med en lite bredare garderob, riktar sig detta till alla er som ännu inte har en helt komplett basgarderob. Just med tanke på Gabriels inlägg från igår, kan jag här tillåta mig själv att förespråka lite feghet och uppmana till att leta efter plagg som fungerar med jackor i både blått, mörkgrönt, brunt och rött. Fair isle-tröjan från Our Legacy är kanske det mest lekfulla jag har att erbjuda i detta inlägg och naturligtvis ska man ha minst ett sådant här plagg i garderoben då det verkligen gör det där lilla extra och livar upp en annars kanske för feg utstyrsel. Helt lättkombinerad är den inte men har man tre andra i färger som marinblått, naturvitt och brunt är det något att lägga lite pengar på.


I en mindre storlek fungerar collegetröjan också för en enklare middag, 900 kronor.

Inläggets kanske mest otippade beståndsdel ser ni ovan. Samtidigt tycker jag själv att den har all rätt att vara med då den fungerar utmärkt med en skjorta, jeans och brogues. Håller man sig till sobrare färger i avskalade utföranden är collegetröjan faktiskt ganska stilfull. Undvik dock klassiska collegetröjor i ljusgrått och med en passform som skulle göra sig bättre i 90-talets USA. Leta efter en lite mindre sweatshirt i färger som mörkblått, mörkbrunt och varför inte off-white? Naturligtvis ska man ha några "riktiga" crewnecks i garderoben innan man börjar köra på en sådan här men detta är ett billigt och oväntat komplement till en mer välklädd utstyrsel, vilket helt klart kan liva upp.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Helt klart vinterns bästa plagg och något som alla borde ha i garderoben! Gillar varianten från nom de guerre. Finns en variant från Nigel Cabourn (submarine knit) med högre krage som står högst på min önskelista!

2010-11-02 @ 19:46:24
URL: http://enfinkarl.blogg.se/
Postat av: Hugo

Fredrik: Ja, den är sannerligen fin, har personligen väldigt svårt att passa i polokrage.



Hugo

2010-11-02 @ 20:25:40
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: B

Jag skulle vilja påstå att du har fel och istället säga att en riktig crewneck är just grå collegetröja. Satsa på en i klassisk passform, tänk 50 eller 60 tal i en bra tjock kvalitet. I alla fall om vi snackar om klassisk americana...

2010-11-02 @ 20:43:33
Postat av: Hugo

B: Menar du att en typisk crewneck är en grå collegetröja? Låter lite konstigt i mina öron men vad har det med saken att göra? Tror inte riktigt jag förstod vad du menade så om du skulle kunna omformulera dig kan jag säkert komma med ett bättre svar.



Hugo

2010-11-02 @ 22:51:09
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: B

Hugo: du skrev "Naturligtvis ska man ha några "riktiga" crewnecks i garderoben innan man börjar köra på en sådan" när du talade om den gråa... Det jag menade var att när man diskuterar ett sådant mode som är rådande just nu, det vill säga någon form av klassisk americana och man pratar om crewnecks, har många en visuell bild av just en grå collegetröja i min värld. Men som du sa, det låter kanske konstigt i dina öron och alla har vi olika referenser...

2010-11-03 @ 21:23:17
Postat av: Hugo

B: Okej då förstår jag precis hur du menar. I min värld är dock en typisk crewneck snarare åt J.Press Shaggy Dog-hållet.



Hugo

2010-11-05 @ 19:50:31
URL: http://[email protected]
Postat av: Mikaela Wasberg

Alltså JAG vill typ ha de där tröjorna.

2010-11-08 @ 20:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0