Sommarmodet



Den 18 januari 2009 skrev jag med hjälp av Gabriel ett inlägg med namnet Sommarmodet. Nu gör jag det igen men nu kommer det inte handla om vad man skulle gå runt i förra sommaren utan naturligtvis vad du ska gå runt i under denna sommar. Inte lika mycket Oxfordskjortor som förra årets sommarmode innehöll, utan snarare rutiga skjortor och jeansskjortor. Jag har valt ut de fem viktigaste plaggen och accessoarerna till sommaren.

Skjortorna:
Inlägget med samma namn som postades för snart ett år sedan förespråkade Oxfordskjortorna oerhört varmt. I år utgör de fortfarande en viktig del av basgarderoben men nu har de fått konkurrens från både tunnare rutiga skjortor och jeansskjortor. Patchwork-skjortor lyckas slå igenom bättre denna sommar än förra och de från Acne är ett hett rea-tips. Sommarens mode blir betydligt mer laid-back än förra sommarens och det blir mycket uppkavlade ärmar. Inte för att göra alltför mycket reklam men jag tycker att den rutiga skjortan i ljusa färger är ruggigt snygg och dessutom riktigt billig.

Byxorna och shortsen: Jeans ersätter samtidigt chinos men det innebär inte att det är slut på de uppkavlade byxorna. Byxor i linnekvalité blir det nya att kavla upp byxbenen på. Seersucker-shorts blir inte lika hett eftertraktat som under förra våren och de ersätts med ännu fler korta, enfärgade modeller.

De ofodrade kavajerna:
Den ofodrade kavajen fortsätter att vara en viktig beståndsdel i sommargarderoben och Made in the Shade erbjuder en mörkblå, billig variant för 1000 kronor men beiga kavajer är kanske fortfarande att föredra.



Skorna: Låga skor utan strumpor i. Så länge du har det så klarar du dig ganska bra. Själv tycker jag att låga, vita canvasskor är det ultimata. Seglarskor kan annars vara riktigt snyggt till mörka, lite för korta jeans eller shorts.



Solglasögonen:
Sommarens mest självklara accessoar är solglasögonen. Som ni vet så har jag alltid varit svag för Wayfarers och Clubmasters och de blir precis som under förra sommaren, omåttligt populära. Kärleken till Clubmasters började i Sandhamn för snart 11 år sedan. Lunch på Sandhamns vershus, uteserveringen, strömming, potatismos och rårörda lingon. Där jobbade en söt, ung tjej som jag var kär i när jag var sådär fem år. Hon serverade alltid oss, i sina Clubmasters.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Oscar

Chinosen hänger nog med lite till i alla fall.



Men jag kan tänka mig att ett par trevliga jeans, slapp ljust färgad t-shirt, ett par ljusa converse och en midjejacka fungerar ganska bra om man ska vara väldigt laid back.

2010-01-12 @ 19:12:16
Postat av: Tobias

Vart kan man införskaffa sig ett par clubmasters, liknande de du visade bild på, för en någorlunda billig peng? De är verkligen sjukt fina.

2010-01-12 @ 19:55:59
Postat av: RF

Sen får man inte glömma att chinos ofta är bekvämare, svalare och mer praktiska än jeans, speciellt på sommarn...

2010-01-12 @ 21:36:36
Postat av: manligt.org

Snyggt!



/F



www.manligt.org - Sveriges återigen största modeforum!

2010-01-13 @ 00:37:26
URL: http://www.manligt.org
Postat av: Hugo

Oscar: Håller helt med dig om allt utom vad gäller chinosarna. Lite kommer naturligtvis hänga kvar då folk fortfarande har ganska fräscha chinos i sina garderober.



Tobias: Om jag visste skulle jag redan äga ett par. Möjligen att Weekday gör några liknande till sommaren.



RF: Just därför tror jag som sagt att tunnare "chinos-aktiga" byxor i t.ex linne kommer hänga kvar även i sommar.



manligt.org: Ja!



Hugo

2010-01-13 @ 07:55:30
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: ekonomen

http://www.ashtray.se/ hade clubmasters för endast 125 kr på rean. Räknar med att de får en ny sändning till våren.

2010-01-13 @ 10:48:46
Postat av: Hugo

ek0nomen: Sant, men jag minns inte dem som så snygga.



Hugo

2010-01-13 @ 13:27:16
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Fredrik

Ahh, Sandhamns värdshus, deras fisksoppa är att dö för.

Nu börjar jag längta till skärgården igen.

2010-01-17 @ 12:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0