Knögligt, urtvättat, solblekt



Det är ganska tydligt att modet drar åt ett mer avslappnat, slitet och urtvättat håll. Inte bara att kängorna ska vara ingångna, rugbytröjorna urtvättade och kavajerna ostrukturerade, även kragsnibbarna ska vara knögliga och tygskorna blekta. En betydligt mer lättsam tappning av preppy är vad som är att vänta till sommaren. Jag känner också lite vibbar som indikerar inslag av ett mer fulsnyggt mode. Jag skulle exempelvis inte banga på Acnes grå collegetröja med texten Classics över bröstet. Den skulle kännas helt rätt under en mac, gärna matchad med en svart halsduk och en färgglad mössa.



Den som följer Claes Juhlins blogg Stiljournalen, har knappast undgått att han plötsligt bytt från tvättäkta preppy till skinnjacka, jeansskjorta och slitna Clark's. Orsaken ska ha varit att hans stil inte gick hem hos tjejerna. Detta är något som de flesta modemedvetna män och likaså de flesta svenska designers har upptäckt. Det skulle kunna vara anledningen till denna förändring i det svenska modet. Enligt Claes har hans nya stil ännu inte resulterat i någon revolutionerande förändring på tjejfronten. Att Claes inte lyckats betyder inte att ni inte kommer göra det. Hans misslyckande har nämligen en naturlig förklaring, håret. Att spara ut håret men fortsätta att dra bak det har resulterat i en mindre lyckad hockeyfrilla och en klippning på sidorna och i nacken skulle vara på sin plats. Addera att han börjar rufsa till det hår som sedan finns kvar och tjejerna kommer stå på kö. Jag får nog rekommendera käre Claes att läsa detta.


Superschysst urtvättad t-shirt från A.P.C.

För att återgå till ämnet så tror jag starkt på kombinationer som urtvättad madras-skjorta, korta shorts och blekta espadrillos. Gabriel är väldigt inne på just urtvättad rugbytröja och att detta plagg finns att tillgå på Herr Judit är ingen vild gissning. Med det urtvättade modets ankomst kommer också en ännu större second hand-hysteri. Jeansjackan är tillbaka och helt plötsligt är en systemkamera runt halsen det hippaste och säkraste sättet att få ligga. Systemkameran blir kanske lite för fjollig i stilen för min smak så Claes med sin späda röst bör kanske inte lägga sig till med denna accessoar.


Notera skjortan, skorna, de knögliga slagen, vintageklockan, byxorna och naturligtvis solglasögonen.

Som sista hälsning till Claes kan sägas att jag och min mor(!) brukar sitta tillsammans och läsa hans inlägg tills vi garvar läppen av oss, över en kopp svart kaffe sådär. Nu har jag lyckats övertala mamma att se The Road. Valet stod mellan den (mitt alternativ) och Up (mammas alternativ). A Serious Man var också ett alternativ men det blir nog att hålla sig hemma imorgon och med andra ord glo ordentligt på burken. Jag vill heller inte vara hård i tonen mot honom och därför vill jag vara tydlig med att det ofta är hans blogg som får en att dra på smilbanden trots åtta minuters väntetid på bussen vid Skanstull och tiogradig kyla.

Hugo

Kommentarer
Postat av: hubbe

Varför detta hat gentemot Claes?

2010-02-20 @ 23:16:28
Postat av: Hugo

Jag tror att du missförstått mig, kärleken till Claes och hans blogg är stor. Det finns få som kan formulera sig på det fantastiska vis som Claes kan.



Hugo

2010-02-20 @ 23:33:17
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Fritz

Haha, ni är ju bara för gulliga! För jag hoppas att detta är ett skämt? Inte tror du (och mamma) att du kommer få ligga mer för att du har fått ett par nya solglasögon på födelsedagen? Jag tror faktiskt att Claes skulle kunna ge er ett och annat råd, gammal är ju ändå äldst.

2010-02-21 @ 00:28:20
Postat av: Hugo

Haha, nej delen med solglasögonen var inte avsedd för mig, får nog omformulera den meningen lite.



Hugo

2010-02-21 @ 11:38:54
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Jonathan

Bra inlägg! vart ifrån är tygskorna?

2010-02-21 @ 12:38:47
Postat av: Hugo

Jonathan: J.Crews samarbete med Sperry Topsiders. Om du vill ha liknande är Vans Authentic det bästa alternativet.



Hugo

2010-02-21 @ 14:19:42
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: hubbe

Har Claes själv sett ditt inlägg?

2010-02-21 @ 22:17:11
Postat av: Hugo

Inte en aning, försökte posta en kommentar på Stiljournalen men det kom upp en ruta med texten att sidan var under underhåll bla bla bla.



Hugo

2010-02-21 @ 23:03:08
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0