Relansering: Second Hand



Idag var jag förbi Stadsmissionen vid Fridhemsplan och jag påmindes om varför jag älskar butiken. Den senaste tiden har jag inte kunnat hitta så mycket på denna underbara butik men när jag idag klev in genom dörren på en av Stockholms bästa Second Hand-butiker, letandes efter lämplig vinterjacka, hittade jag både en Gloverall-Duffel i klassiskt utförande för 750 kronor och en snygg Skepparkavaj för 800. Bägge var tyvärr i storlek Medium så det blev inget köp genomfört. Detta gav mig hur som helst inspiration till att relansera ett gammalt inlägg som då hette Second Hand kort och gott.

Vi som driver den här bloggen är inte särskilt gamla vilket ni säkert vet. Detta resulterar i kläder som man växer ur, kläder man sliter ut och pengar man inte kan få. Därför försöker jag och Gabriel ständigt hitta nya sätt att köpa kläder billigt. Vi är mycket uppmärksamma på reor och utförsäljningar etc. men jag och Gabriel har på senare tid fyndat kläder på ett sätt som är ganska nytt för oss båda, genom att gå på SecondHand. Nu så har det hos oss båda utvecklats till lite som en hobby, inte bara som ett sätt att fynda kläder. I det här inlägget så ska vi lotsa dig fram genom Stockholms second hand butiker och vad du ska tänka på när du köper kläder i andra hand. Vi tänkte också skriva lite om våra favorit-SecondHand-butiker i Stockholms innerstad. Det bästa med SecondHand-butikerna är att det aldrig är exakt samma sortiment som gången innan.


Herr Judit:
Det här är platsen man aldrig gör ett riktigt fynd på, vilket självklart beror på att personalen vet vad de kan ta ut för priser och ändå få produkterna sålda. Samtidigt kan man med bestämd säkerhet säga att om man går dit med pengar på sig så är det näst intill omöjligt att gå därifrån tomhänt. Stället är som en evigt pågående 40-70% rea med de bästa och snyggaste plaggen från preppy och alla dess grenar. Jag och Gabriel har gjort åtskilliga inköp här och våra garderober är hårt präglade av SecondHand-butikens sortiment. Det köp som jag nu räknar som mitt bästa var en rutig Whyred-skjorta som jag köpte där för 350 kronor.


Stockholms Stadsmission, Fridhemsplan:
Här finns alltid ett helt okej sortiment kläder och framförallt är detta platsen att fynda v-ringat. Jag vet till exempel att Gabriel har en oerhört snygg v-ringad lammullströja från Alan Paine, i sin ägo. 75 kronor var priset på denna när han hittade den inne på Stadsmissionen i slutet av februari. Av någon anledning lämnas det också in otaliga mängder Oxfordskjortor från Polo Ralph Lauren hit. Personalen här har heller inte hjärta till att ta ut ens en femtedel av priserna på Herr Judit, så om du går hit en gång i veckan i en månads tid kan jag garantera att du fyndar någonting.


ML SecondHand:
Gabriel kom att älska butiken redan innan han satt sin fot i den. Detta kan ML SecondHand tacka GotToGet för, där han sett åtskilliga plagg av intresse. Botanisera bland oxfordskjortor från boomerang, skor från Church’s och chinos från Ralph Lauren. Butiken är stationerad på Kommendörsgatan på Östermalm och där lämnar de åldrade östermalm-farbröderna in sina gamla pennyloafers och Barbourjackor. Priserna på kläderna är mycket låga för den kvalitet som de har. Accessoarer är det tyvärr inte särskilt gott om, utan det är skor som jag anser man bör leta efter där. Under mitt senaste besök på butiken så hittade jag till exempel ett par Pennyloafers ifrån Church’s för 450 kronor. En stor nackdel som butiken dock råkar ha är att sortimentet byts ut i samma takt som en pansionär utan vare sig ben, kryckor eller rullstol, tar sig över ett övergångsställe.


Myrorna, Hornsgatan:
Hit lämnas alla plagg som Herr Judit inte blir av med på en månad även om detta inte gäller de dyraste plaggen samt sådant som de vet kommer att gå åt till slut. Men du kan i vilket fall som helst gå hit och göra riktiga fynd om du är i av det lite mindre slaget. Det är nämligen oftast de plagg i x-small som blir över.

Hugo


Kommentarer
Postat av: Schenken

Tack, för jätte bra tips. Speciellt för ML secondhand. Juste tänkte kanske ha en fest nästa helg, vet inte om det blir av.Men det skulle vara as kul om ni ville komma.



Vet inte hur jag skall säga det till er om det blir något. Vi gärna inte lämna ut adressen.Men får väl komma på något sätt.



Schenken

2009-10-29 @ 21:26:15
Postat av: Hugo

Den här gången fungerar det ändå inte men tackar för inbjudan. Ska till London nästa helg.



Hugo

2009-10-29 @ 23:20:18
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/
Postat av: Schenken

Okej... Det var synd. Men London är ju inte fel.

2009-10-30 @ 10:58:00
Postat av: Hugo

Nej, verkligen inte.



Hugo

2009-10-30 @ 12:45:29
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/
Postat av: Schenken

Hoppas att ni får en trevlig trip till london och att ni hittar snygga kläder och accessoarer(till bra priser). Gillar London själv, mina föräldrar har en lägenhet i soho.

2009-10-30 @ 14:13:12
Postat av: Hugo

Okej, trevligt! Ja, jag hoppas också på en trevlig London-trip och förhoppningsvis hittar jag antingen en schysst skepparkavaj eller någon snygg rutig skjorta.



Hugo

2009-10-31 @ 12:05:40
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0