Vi förutspår våren 2010



Igår fick jag idén till ett inlägg där jag skuller förutspå modet för det nya årtiondets första vår. Här har vi det alltså, min bild av hur vårens mode kommer att se ut i Skandinavien. Jämfört med förra våren kommer vi garanterat få se ett betydligt mer lekfullt och avslappnat mode. Jag vill inte säga att modet blir trashigt men grunge-influenser kommer säkert att förekomma. För mig som alltid varit influerad av Kurt Cobain -som var min stora idol mellan fem och tretton års ålder- blir detta säkerligen trevligt.

Vad vi kommer få se:
Mera cardigans och jeans kommer att ses på Sveriges gator än förra våren då chinos var en sådan självklarhet. Ljusa eller möjligen slitna jeans kommer att matchas flitigt med seglartröjor och cardigans med vita t-shirts under. Sotarmössorna blir garanterat kvar, om inte i modemärkenas sortiment så åtminstone på de huvuden tillhörande dem som tidigare köpt denna trevliga huvudbonad. Dagens Outfit: Ett gammalt Facebook-foto, är en outfit vars aktualitet inte kommer att minska utan tvärtom öka allt eftersom våren närmar sig. Mer ansiktsbehåring och garanterat mindre slätrakat i vår alltså. För mig som saknar tillräcklig ansiktsbehåring för att få ihop till ett skägg blir det svårt att leva upp till vårens stilideal.

Motivering:
I höstkollektionerna har vi sett hur de smyger på oss vad jag nu anar kommer att slå igenom i vår. Flanellskjortan är åter på tapeten och jeans har åter raderat ut chinos från platsen som garderobens mest självklara byxa. Det lekfulla mode som jag förutspår är betydligt bekvämare och fungerar i fler sammanhang utan att kännas krystat jämfört med det preppy-mode som tog över Stockholm, Göteborg och Malmö förra våren.

Hugo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0