Veckans Outfit: Dubbelknäppt




Veckans Outfit är influerad av en italiensk sommaroutfit med de karaktäristiska vita byxorna och den dubbelknäppta kavajen med spetsiga slag. Skorna är en italiensk en italiensk tappning av munkskor med en lite mer gracious touch. Utstyrseln ska gestalta en modern man som trots hans lediga plagg som består av plagg främst i italienskt stuk. Så toppar han klädseln med preppyaccessoarer som NATO-bandet, oxfordskjortan och de runda glasögonen. Ett tips är när att när du ska välja en dubbelknäppt kavaj av mer ledigt slag så kan det vara snyggt att kontrastera de spetsiga, lite högtidliga, slagen medutanpåliggande fickor eller om det skulle vara en bomullskavaj så kan det vara snyggt om den är lite urtvättad.

Klocka: Omega Seamaster Vintage. Personligen har jag en Fetish för sportur från 50 och 60-talet. Framför allt för den Omega Seamaster som ses på bilden. Den går att hitta på diverse klockvintage-hemsidor men jag skulle rekommendera Kaplans Auktioner. Där kan man hitta ett någolunda trevligt ex för knappt ett par tusen. Klockarmbandet: J.Press Förmodligen är NATO-bandet min favoritaccessoar när det kommer till preppy och den gör sig extra fin på ett gammalt sportur som det här. Bandet finns på J.Press hemsida och det kan köpas för spottstyver.

Byxor:
Incotex. Den italienska byxtillverkaren Incotex gör närmast ultimata byxor som kan kombineras såväl till en somrig utstyrsel som en uppklädd festklädsel. Denna byxa är ifrån deras sommarkollektion men ta en titt på deras nya höstkollektion.

Skjorta: Brooks Brothers. För ett tag sedan så upptäckte jag det minst sagt intressanta samarbetet mellan det anrika, amerikanska preppymärket Brooks Brothers och New York-designern Thom Brown. Det resulterade i kollektionen Black Fleece. Jag skulle beskriva stilen som minimalistisk preppy med starka drag från det amerikanska preppyarvet.

Kavaj: Whereabouts. En dubbelknäppt kavaj med spetsiga slag är något som jag varmt kan rekommendera till hösten. Denna kavaj är i en bomullsblandning, men till de lite kallare årstiderna så lämpar sig en ullblandning bättre. Kavajen är funnen på Opening Cermonys webshop som jag kan rekommendera starkt. 

Solglasögon:
Ben Silver. De runda solglasögonen gör denna outfit lite mer sofistikerad och som jag tidigare har poängterat på bloggen så är sköldpaddsmönstrat det enda rätta på runda bågar.

Skor:
Santoni. Italienska Santoni har tagit fram en munksko som är mycket lik Crockett and Jones munksko, Lowndes. Men denna sko är något nättare och spännena har placerats på ett snarlikt sätt. Skorna hittade jag på Sartorial Behavior av Olof Enckell och bilden är tagen därifrån.

Slips:
Drakes. Den virkade slipsen kan användas till det mesta och till den marinblå kavajen så blir det extra trevligt med grönt. Slipsen kan inhandlas på Londonbaserade Drakes hemsida.

Gabriel

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Dubbelknäppt är sannerligen underskattat och inte heller så jobbigt hypat som många plagg ofta blir.

Blir kanske en sådan till nästa sommar. Det här exemplaret var för övrigt väldigt snyggt!

2009-08-16 @ 15:59:07
URL: http://ourclothes.blogg.se/
Postat av: Gabriel

Fredrik: Ja, jag håller helt med! Den dubbelknäppta kavajen har blivit ett av mina favoritplagg.



Gabriel, Style by Lindberg

2009-08-16 @ 21:30:34
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/
Postat av: 11147

Fantastiska brillor. Synd att det inte ska finnas några snygga runda glasögon för under 15000. Nato-band är alltid snyggt.

2009-08-16 @ 22:10:09
Postat av: Hugo

Snygga runda brillor finns nu på SOLO för 1 300, från märket Han Kjobenhavn.



Hugo

2009-08-17 @ 16:23:49
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0