5 höstjackor

Ni får ursäkta det plötsliga uppehållet men anledningen är att vi helt enkelt håller på med annat. Igår satt vi (jag och Gabriel) uppe till småtimmarna och försökte ladda upp en ny header. Trots misslyckandet igår så tror jag att vi kan komma att få upp den inom kort. Dessutom fiskar vi hysteriskt mycket och jag fick för någon timme upp en gädda som jag döpte till Ole. Med andra ord får jag ställa mig och laga geddfärs här någon dag.



Jag och Gabriel är ute på Runmarö, mitt landställe i skärgården, och fiske varvas med fotboll, bad och förtärande av stora mängder mat. Trots det för dagen strålande vädret, blev jag och Gabriel influerade att skriva lite om höstjackor. Ett viktigt kriterie för jackorna som finns med på listan är att de ska kunna användas inom flera sorters stilar. Detta är viktigt då jag känner att höstmodet är rätt svårtolkat. Vissa kanske kommer satsa på det skogshuggarmode som presenterades på visningarna på Berns i vintras, där för övrigt Rikard Lindqvist var en av de mer framträdande. Andra kanske kommer gå runt i svarta kläder och nitar á la Prada, och vissa kör vidare på preppymodet med tweed och hela faderuttan. Jag vet inte riktigt var jag står angående det ambivalenta höstmodet men det blir troligen inte det Prada-stuk som jag pratade om och som kan beskådas på Robin Klangs modeblogg. Om det blir något av de två andra alternativen så blir det troligen någon slags light-version. Okej, här kommer fem höstjackor som alla kan klassificeras som dressade även om oljerocken mycket väl passar in i en skogshuggar-outfit, även om väst kanske är att rekommendera till det ändamålet. Samtidigt kan man väl också påstå att allt stämmer in under kategorin preppy, som blivit ett överanvänt och extremt brett uttryck.



1. Duffel.
Under kategorin preppy stämmer duffeln in alldeles utmärkt och yllerocken med spännen gjorda av horn är en av grundstenarna inom Ivy League-preppyns dresscode. Namnet på denna jacka är kanske det som är svårast att förstå vad det kommer från, (ullrock, oljerock och trenchcoat är inte svårt att gissa sig till varför de fått sina namn). Anledningen till namnet Duffel är helt enkelt att ylletyget som ursrungligen användes, kom från det lilla samhället Duffel som ligger i Belgien.



2. Oljerock.
En oljerock hade varit alldeles utmärkt idag när jag och Gabriel i strilande regn drog ut och fiskade i badbyxor, vita sneakers Oxfordskjorta och trenchcoat. Just detta är något jag uppskattar med oljerocken, att den tål väta så fantastiskt bra. Jag nämnde också tidigare i inlägget att detta praktiska plagg fungerar stilmässigt både till mer lantlig preppy och inom den skogshuggarstil som vi säkert får se mycket av i höst. En klassisk oljerock tillverkas i smärtingväv och impregneras med bivax eller linolja.



3. Trenchcoat.
Mörkblå eller beige? Jag vet faktiskt inte vad jag skulle välja. Beige är kanske lite snyggare men något svårare att kombinera jämfört med mörkblått. Thomas Burberry är upphovsmakaren till trenchcoaten och det var också han som designade rockarnas vatten- och vindavvisande väv. Burberry tog patent på väven och valde att kalla den för gabardin.  Trenchcoatens namn har den fått efter att ha burits av cirka en halv miljon stridande i första världskrigets skyttegravar. Trenchcoaten är idag ett lika säkert kännetecken för märket Burberry som The Housecheck, rutmönstret som genom åren blivit synonymt med det klassiska brittiska livsstilsmodet, östermalmstanter och casuals.


4. Skepparkavaj.
Vissa av er känner säkert detta plagg som peacoat eller skepparjacka men här väljer vi att kalla det för skepparkavaj. Skepparkavajen har en tendens att bli aningen för bred och för att undvika detta behövs det antingen väldigt mycket tur eller en liten extra slant. Signikativt för en skepparkavaj är att den har knappar utsmyckade med ankare och att den helst ska vara i färgen marinblå.



5. Ullrock.
Kanske det absolut mest stilsäkra alternativet på hela listan är ullrocken. Även om samtliga av de andra alternativen går att bära över kavaj så är detta alternativ det i särklass snyggaste. En klassisk rock är faktiskt ett måste i varje vuxen mans garderob och funkar lika bra med ett par jeans och eventuellt en cardigan. Alternativt bär man en fair isle-tröja under en mörkblå kavaj, jeans och valfria läderskor till rocken. En excentrisk detalj som man kan utnyttja med ullrocken är att ha handskarna i bröstfickan.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad är gedda för spännande fisk?! Skulle vara roligt om du slängde upp en bild på en sådan, blev jätte nyfiken på hur den ser ut.

2009-08-15 @ 00:23:12
URL: http://pacemakers.blogg.se/
Postat av: Hugo

Haha absolut, följ länken nedan. Eller driver du med mitt stavfel? Det ska nämligen stavas gädda.



http://www.google.se/search?hl=sv&q=g%C3%A4dda&meta=&aq=f&oq=



Hugo

2009-08-15 @ 11:27:54
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0