Bildinspiration: Marint mode - del 2


Seglarmodet är tydligt säsongsbundet.

Seglarmodet skiljer sig tydligt från både skeppar- och fiskarmodet, då det är starkt förknippat med sommaren. Under våren och sommaren valde vi att kalla detta, aningen ungdomligare mode, för "skärgårdspreppy", här på Style by Lindberg. Seglarmodet är betydligt färggladare än både skeppar- och fiskarmodet, och influenser är hämtade från det tidiga 70-talets USA. Som bekant är amerikansk preppy kraftigt förknippat med collegekultur och inslag syns i denna trend som även kommer synas under den vår som kommer.


Seglartröjan är ett av många plagg jag förknippar med seglarmode, även windbreakerjackor och kepsar har en obligatorisk plats i denna kategori.


Seglingsinfluerade preppyplagg syns i Gant Ruggers vårkollektion för 2011.


Den blåvita frägkombinationen är förvisso förknippat med allt marint mode.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Martin

Bilden i mitten är det i från ditt rum?

2010-11-26 @ 20:17:05
Postat av: Andjelo

hallå där Hugo, måste fört tacka för en grym blogg!

tänkte hör med dig om du möjligtvis vet vart man kan få tag i spetsiga flugor? vet inte om det går under det namnet men det ser ut på ett ungefär <()>

har letat länge nu utan resultat. hoppas nu på att du ska kunna hjälpa mig.

Tack på förhand!

2010-11-26 @ 20:56:55
Postat av: Big K

Mittenbilden är från Gants showroom i Nacka Strand

2010-11-26 @ 22:10:23
Postat av: Samlat mode

Seglarmode for the win!



Grymt snyggt :)

2010-11-26 @ 23:16:22
URL: http://samlatmode.blogspot.com/
Postat av: Hugo

Martin: Big K har helt rätt.



Andjelo: Jag misstänker att denna typ av fluga som du talar om finns i flera, i huvudsak gråa, ullversioner, på Herr Judit och Brandstationen i Stockholm.



Samlat mode: Ja, jag gillar det också. Fungerar i princip alla situationer man kan hamna i under en sommar.



Hugo

2010-11-27 @ 13:49:05
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Ida

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-05-07 @ 00:36:42
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0