Velour S/S 10 "Feelgood Preppy"



Ett av mina favoritmärken just nu är svenska Velour. Deras kläder är kanske inte de snyggaste men de är fantastiskt lättburna. När man är 16 år känner man sig helt enkelt inte alltid helt bekväm i de kanske snyggaste kläderna från exempelvis Boglioli. Dessutom är deras kläder mer anpassade för de tillfällen som den svenska sommaren erbjuder. För att ta ett exempel så är inte Borsalino-kavajer speciellt välanpassade för stranden. Velours grundare har valt att sammanfatta den bekväma men långt ifrån trashiga stilen som Velour förespråkar för "Feelgood Preppy", vilket känns som en ganska bra formulering. Jag tycker dock att begreppet preppy har blivit allt för brett och överanvänt. Detta vill jag gärna ha kommentarer på, var går gränsen för vad som får kallas preppy?




Jag upplever Velour som ett väldigt underskattat märke och jag tror det har med marknadsföringen att göra. Velour har heller inte någon butik i Stockholm ännu vilket naturligtvis påverkat. De  har heller inte hittat in i några trevliga butiker utanför Göteborg och de finns förvånansvärt nog inte på vare sig Très Bien Shop eller Nitty Gritty.



Om man granskar plaggen i Velours vårkollektion konstaterar man två saker. Det positiva är att nästan alla plagg är väldigt snygga med en trevligt tvättad finish. Det negativa är att skjortornas kragar sällan är något att hurra över, då de ofta är allt för smala. Alla byxor som märket säljer är dock riktigt schyssta och i sortimentet finns både supersnygga urtvättade chinos och short samt fina jeans och jeansshorts.  



Mina två favoriter i garderoben kommer från just Velour och förutom dessa, den nya jackan och mössan som jag alltid bär och snart får betraktas som mitt varumärke, äger jag också en t-shirt från märket, inhandlad på Herr Judit för något år sedan. T-shirten har stora, röda akrylfläckar över sig men jag har ännu inte gett upp hoppet att de ska gå att ta bort från t-shirten som liknar den på översta bilden.



Ett av mina favoritplagg ur vårkollektionen är deras kabelstickade tröja som är snygg i både blått och orange. Om jag fick välja skulle den dock bäras utan något under och med mörkblå shorts eller ljusa jeansshorts och krämvita Vans Authentics. Helst med ärmarna uppdragna en bit.

Hugo

Kommentarer
Postat av: 1234

Avråder alla från att köpa den kabelstickade tröjan. Jag har den i blått och passformen är värdelös. Och muddarna på ärmarna är klumpiga, tänjer ut sig och hänger för långt. Kolla bara på bilden ovan. Där ser man att muddarna längst ut tappat formen. Värdelöst.

2010-05-30 @ 13:15:45
Postat av: Hugo

1234: Okej, jag har faktiskt aldrig seriöst övervägt att köpa den på grund av priset men jag tycker det är bra att du säger till. Dålig kvalité är kanske anledningen till att Velour aldrig blivit så stora. Om du vill ha en ny blå så har Gant Rugger den absolut snyggaste för 995 kronor.



Hugo

2010-05-30 @ 15:32:32
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Kalle

jag har länge funderat på den blårandiga t-shirten. men av min erfarenhet är det bedrövlig kvalitet på velour, passformen är sämre än mqa kläder 5 år tillbaka (dom va inte kul alls då...) efter någon enstaka tvätt, oavsett om det va 40 grader eller 30 grader utan centrifug. dessutom hade jag personligen hade lite längre t-shirts nu och större hals. men det är framför allt kvaliteten som inte klaffar, iaf inte en t-shirt för 550 kr. men skjortorna är fina och har bra priser. jag gillar verkligen deras bilder.. passar deras varumärke å profiliering klockrent! kanske man vågar testa igen å prova om kvaliteten blivit bättre!?

2010-06-01 @ 00:19:49
URL: http://kallenilsson.com
Postat av: Hugo

Kvaliten är kanske inte den bästa. Har dock inte upplevt något problem med kvalitén på deras t-shirt. Priset är lite väl högt men på rea kanske.



Hugo

2010-06-02 @ 21:59:50
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0