Sommarmode: Den urtvättade pikén

http://www.awesomestories.com/images/user/06f2c13920.gif
Jag och Gabriel hade för någon dag sedan en ganska intressant diskussion angående huruvida sextioåriga östermalmstanter på semester på spanska solkusten, var den nya stilikonen eller inte. Vi kom emellertid aldrig fram till något bestämt svar men en sak de verkligen lyckas med är de urtvättade pikéerna i tidigare starka färger. Vi på Style by Lindberg har tagit till oss denna trend och förespråkar detta starkt. Marc O´Polo har satsat på just detta fenomen och i deras vårkollektion finns ett tiotal fint urtvättade pikéer. Massimo Dutti har också en ganska fin i en urtvättad tegelfärg men Marc O´Polo gör det nästan bättre då deras pikéer är mer ojämnt urtvättade och kragarna börjat vittna på vissa delar. Det ska dock sägas att den från Massimo Dutti kostar hälften så mycket med sina blygsamma 299 kronor.



Det absolut snyggaste är dock att hitta en naturligt urtvättad piké och med tanke på hur många pikéer det vanligtvis finns på diverse second hand-butiker så bör detta inte vara något omöjligt uppdrag. Naturligtvis är detta också billigare men det är väl en avvägning mellan hur mycket tid kontra hur mycket pengar man vill lägga. Piké råkar vara ett ganska osmickrande plagg för min taniga överkropp så jag tror istället jag ska införskaffa en skjorta från italienska märket William som säljs på Herr Judit. Jag har nämligen hittat en i precis samma färgskala som pikén från Massimo Dutti. Om jag passade i piké skulle drömmen hur som helst vara att hitta en urtvättad turkos Lacoste-piké.

Hugo

Kommentarer
Postat av: S

Den på nedre bilden, vart är den ifrån?

2010-05-22 @ 22:42:52
Postat av: Hugo

S: Den är från Rugby Ralph Lauren.



Hugo

2010-05-22 @ 23:25:40
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Calle

Vad jag tycker att ni ständigt glömmer är de nackdelar som jag ofta upplever följer med "urtvättade" plagg, nämligen tappad och ojämn passform och annat mindre tilltalande slitage på plagget. Detta upplever jag både på gamla RL-pikéer såväl som de från HM.

2010-05-23 @ 08:40:07
Postat av: Hugo

Calle: Du har helt rätt i att urtvättade plagg ofta tappar passformen men nyproducerade plagg som Marc O'Polos pikéer har inte blivit av med någon som helst passform, däremot är det naturligtvis en risk när man köper second hand men då får man helt enkelt vara uppmärksam på detta.



Hugo

2010-05-23 @ 09:53:49
URL: http://[email protected]
Postat av: Calle

Hugo: Jo, precis, mest det jag menade, att man får välja med lite omsorg. I dag kom jag tog jag mig äntligen tid att skaffa sommarens seglarskor. Det blev slutligen de fantastiskt förslutna Sebago Docksiders som du visade här i bloggen för ett tag sedan. (http://stylebylindberg.blogg.se/images/2010/1957-h_75774513.jpg) Utseendet på dem är ju helt perfekt enligt mig. NK var också mycket riktigt de som hade störst utbud av seglarskor, iaf i dag då Sea Life och liknande mindre butiker är stängda. Ser fram emot att slita de ytterligare i sommar!

2010-05-23 @ 15:26:44
Postat av: Calle

Naturligtvis ska det stå "förslitna" och inte "förslutna"! :)

2010-05-23 @ 15:29:23
Postat av: Hugo

Bra köp! Jag har själv gått och spanat på just de skorna du köpt. Vet att de fanns på Sea Life också, i alla fall senast jag kollade. Vad betalade du? 1 399:-?



Hugo

2010-05-23 @ 16:43:02
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Calle

1300:- gick de loss på, som alla Sebagoskor i herrmodell. Vill man ha skor från Sperry Topsiders kostade de modellerna 1200:- om jag inte missminner mig, dock inga modeller med samma ytfinish, men jag vart lite sugen på ett par klassiska röd-vit-blå! Detta var på NK alltså. Går att hitta lite diverse seglarskor på Nilsons skor också märkte jag, ungefär samma pris, men lite färre modeller att välja bland.

2010-05-23 @ 21:57:58
Postat av: Schenken

Fan, fråga är om man inte skall slänga iväg en beställning på några pikér från Marc O´Polo. Men fråga är vilka färger man skall ta, kanske typ klassiskt?

2010-05-23 @ 22:42:17
Postat av: Hugo

Calle: Så kanske det är ja. Tycker du i slutändan valde rätt sko.



Schenken: Ja, jag rekommenderar den urtvättade röda, den urtvättade mörkblå och den urtvättade ljusblå.



Hugo

2010-05-24 @ 11:04:40
URL: http://[email protected]
Postat av: Schenken

Ja, då får det bli dom färgerna. För de tyckte min kompis med att jag skulle ta.

2010-05-25 @ 09:29:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0