Intervju med Hugo Bergström


Hugo Bergström och Marcus Söderlind under förra veckan på Pitti Uomo i Florens.

Jag har intervjuat Nitty Grittys Creative Director Hugo Bergström som tillsammans med tidigare intervjuade Erik Danielson, är ansvarig för inköpen till Nitty Gritty med mera. Han har tagit sig tid att svara på lite frågor om både sig själv och Nitty Gritty och lagom till att deras rea börjar idag tipsar han om bomullskavajerna från Mabro och Barena men hintar också om att både Moscots solbrillor, Vans skor och chambrayshorts är bra köp.


Vad inspirerar dig när du klär dig?


För det mesta folk i min omgivning, men eftersom jag lever efter devisen att man skall klä sig efter tillfälle och aktivitet så söker jag inspiration från lite olika ställen beroende på vad jag skall göra. Jag är en obotlig "frankofil" och gillar verkligen den lagom nonchalanta Parisiska stilen, lite "skitigt uppklätt", inför en night out går jag nästan alltid in på purple diary för den rätta dekadenta partykänslan.


Hur kom du in i branschen?


Jag började arbeta i en klassisk herrekipering(Carl Fredriks Herrekipering i Skärholmens centrum) direkt efter gymnastiet(1994). Kontakterna jag fick där ledde mig vidare till NK där jag började 1995, där blev jag inköpare för NK Herrkonfektion som på den tiden var Skandinaviens största konfektionsbutik, både till ytan och omsättningen. Efter det blev jag inköpsansvarig för herrsortimentet på samtliga SOLO butiker i Sverige. Parallellt med det jobbade jag som designer och produktutvecklare av NKs och SOLOs egna varumärken MONO och Leopold tillsammans med min gode vän Lee Cotter som idag driver egna varumärket Fifth Avenue Shoerepair. 2003 var jag med om att dra igång nysatsningen av Nitty Gritty där mycket av idéerna vi anammade kom från inspiration jag fått med mig från alla mina inköpsresor genom åren.

Finns det något plagg man inte klarar sig utan i sommar?


Jag kommer att leva i mina chambrayshorts och mina vita Vans authentic...

Du har intervjuats i TV4 angående sommarens accessoarer men förutom självklarheter som klocka, finns det någon accessoar man verkligen ska ha i sommar för att piffa upp utstyrseln?


Ett par Lemtosh solglasögon från Moscot sitter fint till vad helst övrigt du kan tänkas vilja ha på dig.
 

Finns det något märke du tror på inför framtiden eller vill att fler ska få upp ögonen för? Motivera gärna.

Jag tror att brittiska Albam går en lysande framtid till mötes om de spelar sina kort rätt. Det känns som att de idag ligger i ungefär samma fas som APC var i runt 97-98 när mystiken och hypen runt varumärket egentligen var större och bättre än själva kvaliten och passformen. Kan man, precis som APC lyckades med, styra upp kollektionen och sköta distributionen rätt så tror jag att de kommer att lyckas.
 

Personligen är jag också väldigt sugen på Nanamica, vårt japanska tillskott på Nitty Gritty till hösten. De har tagit fram ett antal klassiska jackmodeller som parkas, cabans och carcoats men i hyperfunktionella material och fina färgkombinationer.
 

Rean på Nitty Gritty har precis börjat, något du tycker man ska hålla utkik efter?


Bomullskavajer från Barena och Mabro. 

Intresset för Nitty Gritty har minst sagt varierat och ni har haft en hel del problem under årens gång, vad ska ni göra för att hålla i den här positiva trenden?


Intresset har nog inte varierat så mycket, folk har alltid varit väldigt intresserade av Nitty Gritty, däremot har olika ägarstrukturer och fel fokus lett till en något ojämn kurva under årens lopp men nästa år firar vi 20 årsjubileum och jag hoppas att vi då kommer att vara bättre än någonsin. Vi kommer att fokusera på utvecklingen av Nitty Gritty på Krukmakargatan 26 och på www.nittygrittystore.com och tittar man historiskt sett på dessa två enheter så har de alltid fungerat väldigt bra. Vi har idag en större konkurenssituation än någonsin, vilket vi enbart ser som någonting positivt och som hjälper oss att hålla fokus och att fortsätta vara på tårna.
 

Vad har du för drömmar inför framtiden?


Jag hoppas att vår webshop kommer att fortsätta utvecklas lika positivt som hittills, den ger oss utrymme att våga satsa på små internationella varumärken som tex Yuketen, Visvim och Nanamica. Varumärken som har väldigt få potentiella kunder i Stockholm men som är svårt eftertraktade internationellt. Jag hoppas också på fler kreativa konsultuppdrag likt de jag har haft under våren där jag bl a varit med och tagit fram NKs höst kampanj samt lagt den kreativa grunden för NKs julskyltning.


Nitty Gritty erbjuder få svenska märken, vad har du för tankar kring det svenska modeutbudet?


Det är för likriktat och för "passionslöst". Skandinavien var otroligt i ropet för några år sedan och den "skandinaviska looken" dominerade även internationellt, men sedan gick modetåget vidare ut i världen och alla svenska varumärken stod kvar på perrongen...många körde fast och har kört vidare i samma fotspår som under framgångsåren 2004-2008. Det är dags att höja blicken igen och våga hämta hem nya influenser från nya miljöer.
 

J.Lindeberg har på sistone utvecklats enormt positivt och känns som det svenska märke som ligger närmast den stil ni förespråkar, har märket en framtid i butiken?


Jag älskar Piereangelo D´Agostin och hans estetik, jag köpte in hans eget varumärke hLam till NK redan 1999. Han har verkligen gjort något bra med J.Lindebergs kollektion. Just nu känns det dock inte aktuellt då vi nyligen inlett ett samarbete med Oscar Jacobson, inte för att jag vill jämföra de två på något sätt men nu är det så. Men är det något jag lärt mig med den här branschen genom åren så är det att man skall aldrig säga aldrig..

Hugo


Kommentarer
Postat av: L

Skulle du kunna ta reda på vad för kavaj det är han bär i klippen från tv4?



Mvh

2010-06-21 @ 22:56:51
Postat av: Petter

Riktigt roligt initiativ. Fortsätt så!

2010-06-22 @ 11:13:06
URL: http://cultureprep.blogspot.com/
Postat av: Hugo

L: Det är en kashmirkavaj från Barbisio som säljs på Nitty Gritty. Vi har tidigare haft med den i några Dagens Outfit.



Petter: Kul att du tycker det, det tycker jag med i ärlighetens namn.



Hugo

2010-06-22 @ 13:19:42
URL: http://[email protected]
Postat av: L

Alldeles för dyr för mig med andra ord, även jag hittat en fin liknande från our legacy. Men det är för mycket för en kavaj. Har du tips på ofodrade sommarkavajer?



Mvh

2010-06-23 @ 11:50:39
Postat av: Hugo

Finns en fin i chambray från Universal Works, nu på rea kostar den 1 195:- tror jag. Annars är det These Glory Days, Made in the Shade och Blueprint som har schyssta kavajer för 999 kronor.



Hugo

2010-06-23 @ 12:28:13
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0