Ikoner: Steve Zissou



Jag tror bestämt att jag hittat min nya stilförebild. Eller snarare jag har hittat någon som bär upp en röd mössa på ett perfekt sätt. Att jag funnit honom kan jag tacka Manolo och deras inlägg Mössmode. Utan min mössa på huvudet känner jag mig som en kvinna utan smycken, naken. Detta kan möjligtvis också bero på att vid de tillfällen jag självmant tar av den så tar jag av resten också. Självklart finns det tillfällen då jag tar av den självmant men det är då i syfte att inte skapa en jobbig situation. För att ta ett exempel så tar jag av den vid middagar där äldre människor eller personer som jag inte känner alltför väl, deltar.

Steve Zissou är huvudkaraktären i filmen The Life Aquatic With Steve Zissou, han spelas av Bill Murray och under hela filmen bär han och medlemmarna i "Team Zissou" röda mössor. Bill Murray bär sin på precis det vis som stilintresserade män landet runt -inkluderat mig själv- bär sina. Ni vet, lite på sniskan med ena örat visat och lite överblivet tyg högst upp. Vissa av er må kalla mig sinnesrubbad, svårt skadad eller bara tragikomiskt fåfäng men sanningen är att jag går och fryser vänsterörat av mig varje dag, bara för att bära mössan på "rätt" sätt.

Hur som helst så är Steve en oceanolog och dokumentärfilmare som förlorat sin forna stjärnstatus. Tillsammans med sin potentiella son spelad av Owen Wilson, en journalist spelad av Cate Blanchett och ett gäng besättningsmän, ger han sig ut på en fantastisk resa. Målet med resan är att finna den haj som ätit upp Steves nära vän Esteban. Efter att ha sett bilder på Steve blev jag så inspirerad att jag passade på att se filmen och som gammalt Bowie-fan kan jag varmt rekommendera filmmusiken.

Hugo

Kommentarer
Postat av: jacob

måste säga att den som ser absolut bäst ut i filmen är den mörkhyade portugisen! I slutet av filmen när han lirar life on mars så ser han fruktansvärt bra ut!

2010-01-08 @ 15:53:10
Postat av: Hugo

Helt sant, jag måste säga att jag gillar hans portugisiska tolkningar.



Hugo

2010-01-08 @ 18:31:08
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: J

Varför inte se Le monde du silence och gå direkt till källan istället för att dyrka tråkiga tolkningar. Gör om, gör rätt.

2010-01-08 @ 21:16:19
Postat av: Olof, Manolo

Mycket underskattad film! Inte minst stilmässigt. Gillar framförallt kombinationen röd mössa och smoking. För att inte tala om Alistair Hennesseys stil när han sitter på sin ärtgröna Howardsoffa.

lifeaquaticwithsteve_zissou/jeff_goldblum/aquatic1.jpg" rel="nofollow">http://us.movies1.yimg.com/movies.yahoo.com/images/hv/photo/movie_pix/touchstone_pictures/thelifeaquaticwithsteve_zissou/jeff_goldblum/aquatic1.jpg



Mycket hög klass på bloggen nu för övrigt!

2010-01-09 @ 14:16:10
Postat av: Hugo

Olof: Verkligen kul att du tycker det. En kommentar från en av sveriges bästa bloggare och dessutom en av landets bäst klädda män värmer verkligen en dag som denna.



Hugo

2010-01-10 @ 18:32:58
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0