9 solglasögon till sommaren



Under denna årstid då man bara vill sluta ögonen och suga på Zyklon B-pellets -som Claes Juhlin så genialt uttryckte sig på Twitter- kan man åtminstone drömma sig bort och gotta sig i diverse olika glasögonbågar. Det jag i huvudsak ser fram emot med olika årstider är just de många olika klädesplagg man kan bära under denna årstid och solglasögon är nog det mest säsongsbundna klädesplagg/accessoar som finns.



1. Paul Smith
Jag kan ofta tycka att färgglada eller eventuellt helsvarta bågar blir lite väl extrema. Angående genomskinliga så kallade Crystal-bågar vet jag inte om jag tycker att dem är extrema eller diskreta. Det beror ju lite på hur man formulerar det helt enkelt. Genomskinligt i sig är diskret men på ett par solbrillor blir det ganska extremt och gör sig bättre på excentriker än kontorsarbetare i illasittande Tigerkostymer.



2. Oliver Peoples
Hata dem eller älska dem, jag har valt det senare. Jag kan verkligen se framför mig en ung man sittandes på en flakmoppe iförd dessa, en ljus, rutig skjorta med uppkavlade ärmar, ett par korta shorts och ett par Converse. Okej, en ung man kanske jag ännu inte ska se mig själv som.



3. Moscot
Märket som har sitt ursprung i New York, har sedan 1915 tillverkat mycket stiliga bågar. Den här gången i ett mycket mörkt sköldpaddsmönster. På hemsidan kan man dessutom bestämma en del själv över hur man vill ha dem.



4. Ray-Ban
Som ni vet så har jag alltid varit svag för Wayfarers och Clubmasters så de får vara med i även detta inlägg. Kärleken till Clubmasters började i Sandhamn för 10 år sedan. Lunch på Sandhamns vershus, uteserveringen, strömming, potatismos och rårörda lingon. Där jobbade en söt ung tjej som jag var kär i när jag var sådär fem år. Hon serverade alltid oss, i sina Clubmasters.


5. Persol
Listan kan inte vara komplett utan ett par ihopfällbara Persol-bågar. Bilden är från bloggen Brillor som jag tycker mycket om just nu. Vad kan man egentligen säga om dessa? Snygg blandning av pilotbågar och Wayfarers kombinerat med funktion av ringa kvalitét.




6. Super sunglasses
På Manolo hittade jag detta märke en gång för länge sedan och jag gillar dem riktigt mycket. För att sammanfatta dem så kan man väl säga att det är ett par knubbigare och rakare Wayfarers som Super presenterat. En trevlig detalj med just dessa bågar är att de är lite ljusare än den klassiska Wayfarern. Med tanke på att Kanye West har kört dem en hel del blir det troligen ett genombrott för flat-top Wayfarers i år.



7. Cutler and Gross
Det är väldigt svårt att hitta bra bilder på bågar från Cutler and Gross så ni får nöja er med den här bilden från Manolo. Själv tycker jag att Cutler and Gross tillhör de bästa glasögon designers-arna och jag tycker att det är jättekul att Our Legacy tagit in bågar till sin butik på Krukmakargatan.



8. Ben Silver
Dessa skönheter är mina stora favoriter och jag tycker verkligen att de är ruggigt snygga. Det är nog färgen på bågarna som jag faller för, brukar gilla ljusa sköldpaddsmönster. Senast vi hade ett solglasögon-inlägg på Style by Lindberg så var kanske mer än hälften från Ben Silver och det med all rätt. Samtidigt så blev det ju lite tråkigt men jag kände att jag måste ha med åtminstone ett par även i detta inlägg.



9. Oliver Peoples
Dessa får väl fungera som inspiration då de inte tillhör vårkollektionen för 2010. Man kan alltid glädja sig åt att det går att hitta liknande på Second Hand.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Daniel

Schyssta tips! Ska skaffa mig några sköldpaddsfärgade bågar till sommaren hade jag tänkt. Har aldrig kört med solglasögon förut, men nu har intresset för kläder växt fram lite och retro-stuket på ovanstående tilltalar mig. Något jag gärna skulle vilja se är ett inlägg om shorts och vad det är som gäller med dem i år? Var hittar man drägliga shorts these days?

2010-02-07 @ 22:04:41
Postat av: Hugo

Hm, ja det här med shorts är verkligen inte något man kan ta med en klackspark. Jag ska se om jag kan få ihop till ett helt inlägg om det eller om jag eventuellt väver in det i någon annan text.



Hugo

2010-02-07 @ 23:09:11
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Schenken

Hur mycket kostar brukar super sunglasses kosta?

2010-02-08 @ 18:48:46
Postat av: Hugo

Inte alltför dyra, mellan 1 200 och 2000 kronor sådär. Finns bland annat på Caliroots.



Hugo

2010-02-08 @ 20:37:46
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: elsa

vart kommer den första bilden ifrån? Väldigt snygga solglassögon för tjejer...

2010-02-09 @ 15:36:52
URL: http://elsacharlotta.blogg.se/
Postat av: Hugo

Elsa: Oliver Peoples.



Hugo

2010-02-09 @ 18:26:28
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0