Sidenscarfen



En av mina favoritaccessoarer är sidenscarfen. Ett påfund som lika väl sprättiga italienare som anglofila gentlemen använder sig av. Men de använder dock sidenscarfen till väsentligt uppklädda utstyrslar. Jag skulle dock vilja förespråka att använda sidenscarfen som ett sätt att kontrastera sin klädsel. Men det som man kan bryta av sidenscarfen med är en smaksak, men enligt mig så kan man använda sig av denim i stor utsträckning. Använd till exempel en jeansskjorta eller jeansjacka. Tygskor eller välanvända brouges är något jag gillar att se på fötterna hos sidenscarfens bärare. Men såklart kan man också använda sig av sidenscarfen i italiensk eller anglofil anda. Det finns däremot en regel enligt mig och det är att inte blanda in scarfen i en fullfjädrad preppyoutfit. Det ser nästan alltid för krystat ut.

Aquascutum vår 2007

Sidenscrfen bärs på bästa sätt genom att bara göra en vanlig knut eller bara hängandes runt halsen. För det tidigare alternativet gäller det att rätta till den så att båda ändarna hänger vertikalt ner på bröstet. Den kan efter att man gjort knuten, bara hänga rakt ner. Om man vill och ha en scarf som är lite längre så kan man stopp in ändarna innanför kavajen. Om du bär en stickad tröja utan skjorta så kan du stoppa i den innanför tröjans krage men då blir det en mer plastrong-känsla över det hela. På det sättet får man bara en liten smakfull skymt av scarfen. Man kan som sagt även hänga scarfen över axlarna och sätta på sig en kavaj eller rock över det. Det är ett annat tips på hur man får scarfen lite mer nedtonad. Just detta tror jag att jag kommer köra en del i vår. Seglartröja eller alternativt en diskret t-shirt, mackintosh-rock, jeans, Clubmasters, en grå fiskarmössa och Converse, med en paisley-mönstrad, mörkgrön och mörkröd sidenscarf slappt hängandes runt halsen.


Mönster på sidenscarfs bör vara prickig, paisleymönstrade eller något liknande. Finstilta mönster som ser ut att höra hemma hos farmor är perfekt. När man köper sidenscarf så bör man bara gå på second hand. Jag har hittat många snyggare sidenscarfs på second hand än jag sett nytillverkat. Desutom är second hand så mycket billigare. Bege dig till Herr Judit eller Brandstationen och köp en för hundra riksdaler.

Hugo och Gabriel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0