Nödvändigt i sommargarderoben


Skjortor från Gant Rugger                                                      Foto: A Continous Lean

Plusgrader i Stockholm firas med att jag imorgon åker till Boden och trettongradig kyla. Nedan kan ni läsa ytterligare om sommarmodet. Även om det börjar bli lite tjatigt just nu med det sommarmode jag skriver om så tycker jag att det här inlägget är klart läsvärt och jag måste säga att jag känner mig väldigt nöjd. Nöjd är jag också med uttrycket Skärgårdspreppy som jag verkligen tycker är ett sammanfattande namn för den sommarstil som jag och Gabriel anammat.


Kashmirkavaj från Barbisio, Nitty Gritty 4995:-             Foto: Manolo.se

Överdelar: Vad gäller överdelar är dina Oxfordskjortor från förra sommaren långt ifrån oanvändbara. De är tvärtom ännu bättre i sommar då de blivit lite urtvättade. Dessa skjortor bärs med fördel ostrukna och med en lite knöglig, uppknäppt buttondown-krage. För att få ytterligare asymmetrisk känsla på skjortan så kan man knäppa upp endast en av knapparna. Trots att man kan få en ny känsla på Oxfordskjortorna, så behöver garderoben uppdateras lite på skjortfronten. Rutiga, urblekta skjortor i pastellfärger blir perfekt. Finns -som jag skrev för någon dag sedan- bland annat att få tag på från Gant Rugger, These Glory Days och Gitman Bros. Med andra ord inom prisklassen 600-1200 kronor. Herr Judit säljer Gant Rugger och deras skjortor går på 950 kronor. När jag var på Herr Judit idag såg jag också ett antal billigare Second Hand-alternativ, bland annat en Madras-skjorta made in Madras.


Skjortor från Gant Rugger, 950:-                                    Foton: Herr Judits Webshop

Om det är någon som ännu inte införskaffat en ofodrad kavaj så är det verkligen på tiden att man gör det. Jag känner i skrivande stund att en mörkblå är att föredra framför en beige med tanke på det stundande skjortmodet. Billigare alternativ finns från exempelvis Made in the Shade, om man ska krypa upp en prisklass så rekommenderar jag Gant Rugger som har en riktigt fin enkelknäppt Blazer med följsamma axlar i din vårkollektion. Inom den prisklassen ligger också J.Lindeberg som verkar vara påväg att bli något unikt inom den svenska modebranschen. Om man ska krypa upp ytterligare en prisklass så är vi uppe och nosar bland de riktiga skönheterna, kavajer från Boglioli och Barbisio.


Kavaj från Wings and Horns                                                              Foto: Manolo.se

Nederdelar: Chinos är absolut inte ute ur leken men silhuetten är något smalare och uppkavlat är inte längre standard. Vad gäller shorts så är det fortfarande kort och uppkavlat som gäller, med tanke på hur mycket blått det redan är så föredrar jag beiga shorts och Weekday känns som ett bra budgetalternativ. Badbyxor finns också att tillgå från Weekday för den som ännu inte uppdaterat sig på den fronten. Färgglada alternativ från Polo Ralph Lauren är annars vad man kan tänkas satsa på.

Accessoarer: Solglasögon är huvudaccessoaren under sommaren även om vissa väljer hatt för att inte bli bländad av solen. Jag gillar personligen inte att gå runt i hatt men när man ser bilderna ur Umit  Benans sommarkollektion känns det absolut acceptabelt. Om jag var ni skulle jag leta efter vintage-bågar med gulddetaljer för att maximera känslan av sliten skärgårdspreppy.


                                                                                                  Foto: Kishida Days

Skor: Skärgårdspreppy är ett ganska bra uttryck tycker jag. Fler seglarinslag, mer relaxed och färre bisarra färginslag ger oss en fegare och mer svensk version av preppy, det vill säga mitt nya påfund skärgårdspreppy. Vad jag vill komma till är kanske att det är seglarskor, urtvättade espadrillos och canvasskor som gäller i sommar.

Hugo


Kommentarer
Postat av: Daniel

Bra inlägg! Det enda jag känner att jag saknar är lite fler bilder. Lät intressant med de där ofodrade kavajerna, men det hade varit trevligt om du även postat lite bilder på dem. Gillar för övrigt ordet "skärgårdspreppy". Typiskt svenskt, men det hade ju varit roligt om du försökt beskriva stilen mer noggrant. Men som sagt, mycket kvalitativt inlägg och jag kommer följa den här bloggen ett tag till:)

2010-02-27 @ 20:13:12
Postat av: Hugo

Ja, bilderna var faktiskt under all kritik men jag ska lägga upp en på Barbisiokavajen jag pratar om. Det här med bilderna kan till viss del skyllas på att jag skrivit om detta några gånger i veckan och redan använt flera bilder en gång för mycket. Beträffande "skärgårdspreppy" så kommer du snart få klart för dig allt vad uttrycket innebär då det kommer återkomma här på bloggen.



Hugo

2010-02-27 @ 21:55:16
URL: http://stylebylindberg.se/
Postat av: Daniel

Nu blev det lite bättre:) Har sett att de har en mörkblå linnekavaj på MQ för tillfället som faktiskt ser helt okej ut. Är själv lite sugen på att skaffa en sådan, men den du länkade från Wings and Horns såg inte alls pjåkig ut. Man kanske skulle köpa en från MQ och byta knappar... Ser fram emot fler reportage ang. nya modet! Tills vidare/ Daniel

2010-02-28 @ 00:55:12
Postat av: Hugo

Ja, byte av knappar kan verkligen liva upp, exempelvis har jag bytt knappar på en skepparkavaj vilket blivit oerhört lyckat.



Hugo

2010-02-28 @ 16:44:02
URL: http://stylebylindberg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0