Vinterns nödvändigaste plagg och accessoarer

Med "nödvändigaste" menar jag inte nödvändigtvis ur mode-synpunkt utan jag har helt enkelt insett att det kommer bli en mycket kall vinter. En tjock stickad tröja är ett av de många plagg som står på min lista över viktiga inköp för att klara av den svenska vargavintern. Att alla dessa plagg dessutom är riktigt snygga är bara en trevlig bonus.



Mössa:
Det här låter nog rätt ordentligt sjukt för att citera Gabriel, men för mig så sitter det mycket identitet i ens mössa. När jag går förbi killar med uppkavlade mössor sittande på samma sätt, så går vi verkligen och stirrar på varandra med en irriterad men uppskattande, igenkännande blick. Även om modet med uppkavlade mössor kom redan under förra hösten så är man än så länge ganska ensam om att gå runt med det och när man ser någon annan gå runt med det flödar det en slags outtalad gemenskap mellan bägge parter. Själv tycker jag att man ska använda sig av mössor i smutsiga röda färger, grått eller mörkblått. Kabelstickade mössor är verkligen inget måste utan det går verkligen lika bra med resor-stickade och slätstickade. Jag är faktiskt rätt så sugen på att dra till Black Market och köpa den från Peter Jensen för att ha som "helg-mössa" eller något sådant larvigt.



Flanellskjorta:
Det är mycket rutiga skjortor i höst och vinter så en rutig flanellskjorta vore verkligen trevlig att ha i garderoben. Såg en riktigt snygg från Acne idag och jag ska se mig om efter någon snygg nu när jag åker till London. Jag tror att det blir riktigt snyggt med en flanellskjorta med vit botten och lite mörkrött och mörkgrönt i rutorna, kombinerat med ett par slitna jeans, raggsockor, uppkavlad mössa och någon schysst jacka. Hm, jag tror bestämt att en Dagens Outfit håller på att födas.

Snörkängor: Jag gillar verkligen snörkängor som ni säkert har märkt och jag önskar verkligen att jag hade ett par Wings and Horns eller något liknande. Jag är inte missnöjd med mina RM Williams kängor (liknande klassiska Blundstones) men det går inte att addera någon riktigt rå känsla till dem.


Grovstickad tröja: Om jag inte lyckas hitta någonting speciellt i London så ska jag nog köpa den där islandströjan från Our Legacy. Riktigt snygg och dessutom vet jag att jag trivs väldigt bra i den typen av tröjor. En riktigt fin tröja med sjalkrage äger jag redan så det är inget alternativ men jag kan ändå passa på att tipsa om att NN07 har en väldigt fin, annars uppskattar jag som bekant den sjalkragade tröja som Paul Smith erbjuder.

Vinterjacka: Angående oljerockar så kommer vi att publicera ett riktigt bra tips om några dagar men ni får hålla er tills dess. En mackintosh-rock är alldeles för kallt under vintern så det blir snarast att börja spara till en mörkblå duffel med naturvita spännen. Om man väljer att lägga pengarna på en duffel från till exempel NN07 som inte bara är bra på sjalkragade tröjor, så är kanske en fair-isle-tröja från Polo Ralph Lauren det man ska lägga pengarna på när man köper en varm tröja.

Hugo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0