Ur arkivet: Kostymdetaljer

Det finns flera sätt att liva upp en intetsägande kostym/kontorsklädsel. Jag tänkte ge er en liten lista på olika roliga detaljer som t.ex att matcha strumpor och slips, bära en viss sorts manchettknappar och slipsar med djurmotiv etc. Alla de detaljer som jag skriver på listan behöver inte nödvändigtvis vara sådana detaljer som jag själv skulle använda mig men de är till för att ge inspiration. Det är viktigt att ni tänker på att inte använda er av alla dessa tips samtidigt för det fungerar sällan bra.

Slipsklämma: Jag tycker kanske att detta är aningen gubbigt men jag ville ta med det bara för att J.Press har en så vansinnigt cool. En bulldog livar verkligen upp denna lite tråkiga accessoar och visst är den på bilden oerhört trevlig.


Matcha slips och strumpor: Detta är varken komplicerat eller svårt. Att bära lila strumpor och lila slips ihop till ett par Brouges kan verkligen få din kontorsklädsel till nya höjder. Jag föreslår enfärgade strumpor istället för randiga om du ska testa dig på detta. Annars kan man matcha strumpor med Oxfordskjortan när man går i en lite mer casual klädsel. Detta använder jag mig ofta av, haffades t.ex av StockholmStreetStyle idag med rosa Oxfordskjorta och rosa strumpor, kombinerat med beiga chinos och skor.


Slipsar med motiv: Det här är något jag älskar, ruggigt snyggt! Flugor gör sig också väldigt bra med djurmotiv på, men detta plagg är ju väldigt ovanligt i en kontorsoutfit. Behöver inte nödvändigtvis vara djurmotiv då även sköldar går bra och också är en klassiker. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om kombinationen diagonala ränder och olika motiv, jag tycker det ska vara cleant, med andra ord endast djur-/sköldmotiv.


Manchettknappar: Ett av få smycken som inte är tabubelagda att bära som man, är manschettknappen. Denna lilla accessoar är bland de viktigaste detaljerna i en dressad klädsel och varje välklädd man bör äga minst ett par. Att manchettknappen är bland de få herrsmyckena har resulterat i att de flesta manschettknappar man använder vid fest eller högtider, är i silver, guld eller finare legeringar av metaller. Om man väljer att använda sig av t.ex förgyllda manschettknappar bör de matchas med andra små accessoarer som fickur med fickurskedja eller slipsklämma.  De extra flashiga manschettknapparna är försedda med ädelstenar. Flera manschettknappar har motiv av släktsköldar även om detta inte är någon tradition i Sverige. Manschettknapparna lär ha börjat användas under 1800-talet då de mjuka spetsmanschetterna ersattes med stärkta manschetter vilka på grund av sin styvhet inte gick att knäppa med vanliga knappar. Detta gäller än idag vid bärande av stärkt frackskjorta. Bland de enklare men fortfarande mycket klassiska manschettknapparna finns de som är en slags flätade knyten med trådar och ett elastisk band emellan. En stor fördel med dessa är att det inte spelar någon roll hur man sätter in dem då de ser likadana ut på bägge sidorna.


Olika skor till olika färg på kostymen: Att bära bruna snörskor i läder tillsammans med en mörkt blå kostym ger ett lugn och en trygghet i outfiten.


Lite för tight kavaj: Egentligen är det fel att skriva för tight kavaj för om den var för tight så skulle det ju inte vara snyggt. Detta kostymråd är Claes Juhlin en stor användare av och det kan få dig att se smalare ut. Sen gäller det att hitta hur slim modell ens kropp klär i. Om man vill våga sig på detta så är axelvaddarna det enda lilla problemet. För med för mycket axelvadd (2cm ut från kroppen) får du en smal midja och ser lite biffig ut. Med för lite (ca 1 cm från kroppen) ser du bara tanig ut. Du måste se till att axelvaddet blir perfekt för att få en slank siluett. OBS! måtten gäller bara om du är ca 180 cm lång och relativt smal om axlarna. Mått till din egna längd får du räkna ut och känna av själv.


Matcha strumpor till skorna: Vilken skillnad det gör att bära mörkblå strumpor till bruna skor gämfört med att fega på ett par svarta strumpor. Här kan man kanske göra misstaget att både bära mörkblå kostym och mörkblå strumpor bara för att man ska matcha med sina bruna skor.


Näsduk i bröstfickan: Ska du använda dig av detta tips tycker jag att du ska du använda dig av en vit linnenäsduk i en lite mer casual klädkombination. Annars har diverse bröstnäsdukar ofta mer italiensk betoning över sig.


Glasögonen i bröstfickan: Att bära glasögonen uppskjutna i pannan är en riktig stilmiss i vår så detta blir ett utmärkt sätt att ge din outfit ett lite utstuderat uttryck. Jag måste faktiskt säga att just utstuderat mode är lite av min grej och jag tycker att det signalerar mer moderiktighet än en helt clean, avskalad outfit. Sen kan det ju vara utstuderat att just bära en helt avskalad klädsel utan minsta små detaljer.


Hugo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0