S/S 10 på Berns


Ja, jag vet att jag är lite sent ute men när jag läst igenom detta gamla inlägg som legat och skräpat i utkastmappen, kände jag att det var värt att posta det i alla fall.

Den svenska modeveckan är avslutad och jag tycker mig se tydliga Grunge-influenser. Under de senaste två årens visningar på Berns har man sett stapplande försök att återinföra färdigslitna jeans och det har känts som att folket inte riktigt varit redo för det. Är man det när s/s 10-kollektionerna når butik? Ja, kanske. Vi blir ju alla omedvetet påverkade av modevärlden, så även om jag inte kan tänka mig att gå runt i trasiga jeans och svarta, stickade tröjor nu, så vill jag ändå inte säga bestämt att jag kommer ha något emot det då. Här kommer helt enkelt en liten genomgång av vad som presenterades på Berns.


Hope
presenterade en som vanligt avskalad kollektion med slimma passformer. Om man ska beskriva kollektionen, så är retro och gentleman och mörkblått, tre passande ord. Mörkblått är vi vana att se i Hopes kollektioner tillsammans med beigt, så detta var ingen överraskning. I kollektionen finns åtminstone EN riktigt snygg jeansskjorta, och jag tycker det är kul att man hakat på den trenden. Jeansskjortan och några andra skjortor som också fanns med, kan användas i en grungeig outfit men i övrigt så kan inte Hopes s/s kollektion kallas för något trashigt, utan snarare tvärtom.


Cheap Monday
visade upp en av deras starkaste kollektioner på länge och Ann-Sofie Back förtjänar stort beröm. Kollektionen var mer "mode" än någonsin och det verkat som om de också hakat på trenden med tights under shortsen. (Ja, jag väntar på en kommentar från dig HugoP). Tighta jeans utgjorde fortfarande stommen för kollektionen, men nu hade plagg som sönderrivna tröjor också tillkommit. Detta görs sig dock bäst på catwalken. Cheap Monday visade också upp en riktigt snygg jeansskjorta, denna i ljus tvättad denim. Kollektionens svaga länk måste varit bootsen som alla modeller tvingades gå runt i.


The Local Firm
körde vidare på sitt 90-tals mode, och även om stylingen och kombinationerna på visningen, inte var de bästa, så är flera av de plaggen som visades upp, snygga ensamstående så att säga. Mycket oversized och lite stickat visades upp i en som vanligt trevlig kombination, samtidigt kunde man beskåda en del glansiga plagg som t.ex silvriga lackbyxor och det hela intrycket blev en slags mörk och depressiv disco.


Lagom
visade upp en kollektion som var allt annat än just lagom. En extrem och svårburen kollektion med kraftiga 80-talsinfluenser är alltså vad vi kommer kunna sätta på oss nästa vår. Trots detta tycker jag mig se ett framtidshopp i Lagom och de diskreta plaggen som presenterades var i vissa fall riktigt snygga. När jag skriver det så syftar jag i huvudsak på deras shorts, oversized skjortor och t-shirts.


Whyred
s s/s 10 kollektion påminnde till viss del om The Local Firms nya. Flera plagg i glansigt och/eller silverfärgat material. Kollektionen går i huvudsak i grått, vitt och svart men några få plagg finns i blått också. Total motreaktion alltså mot den här vårens färgsprakande kollektion. Bra eller dåligt? Själv är jag inget stort fan av Whyred men i garderoben finns ändå några Whyredplagg som jag är riktigt nöjd med, så de ska aldrig underskattas.


Acne
har presenterat sin lookbook för vår- och sommarkollektionen 2010 och det osar "svensk hipster" om det. Man har använt sig av en mängd färger och ingen riktig "röd tråd" syns. Jag har aldrig gillat Acnes herrkläder så mycket, men de byxor som man kan se här, är verkligen trevliga.


Hugo


Kommentarer
Postat av: pace.

adorable!

2009-07-24 @ 23:59:20
URL: http://pacemakers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0