Plagg: Cardigan



Här kommer första inlägget under kategorin plagghistoria som kommer att ersätta kategorin Fredag som jag hade på gamla bloggen. Detta för att kunna känna mig mer fri angående när jag kan publicera den här sortens inlägg. Här kommer i alla fall ett litet inlägg om cardigans.


Ursprungligen var plagget en militärjacka av borstad, stickad ull med kantningar av päls, buren av engelska lätta brigaden under Krimkriget (1853-1856). Plagget fick sitt namn 1854 efter härföraren, sjunde earlen av Cardigan, James Thomas Brudenell. Cardiganen uppmärksammades efter 1854 då lätta brigaden led ett bittert nederlag i Balaklava. Trots vaga instruktioner angående fiendens position valde man att genomföra det anfall som man hoppades skulle slå ut det ryska artilleriet. Detta resulterade i att James Thomas Brudenell ledde sina trupper in i en fasansfull korseld som ledde till att hälften av de 673 kavalleristerna miste livet eller sårades. Lyckligtvis för earlen av Cardigan lyckades han rädda sig undan och han dog först 1868. På militärakademier världen över är detta ett klassiskt exempel på hur viktigt det är med korrekta instruktioner.


På 1900-talet användes den kraglösa modellen som sportjacka, och blev populär att sticka hemma. Det kraglösa utseende cardigan har idag fick den på 1920-talet men originalen var alltså med krage. Själv skulle jag gärna bära kabelstickad cardigan med sjalkrage, om det inte var så att jag skulle bli förknippad med killarna i idrottsklasserna. Plagget tog sig in på modescenen 1926 då Chanel lanserade cardigan, i jersey, som dräktjacka. Cardigan hade sina modemässiga glansdagar i början av 1960-talet tack vare musikalen My fair Lady.


Hugo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0