5 rutiga skjortor


Från Vänster:

Permanent Vacation, Patrik Ervell, Gitman Bros, Workers, Permanent Vacation.

Igår bjöd jag på middagen och Pasta Puttanesca ackompanjerades av Moneybrothers To Die Alone. Faktum är att Pengabrorsan låg som en hand över hela kvällen då även klädseln var influerad av honom. Iförd en rutig skjorta med uppkavlade ärmar från Levi´s, chinos från Weekday, hatt från Royal -som tillhörde de större märkena inom hatt-tillverkning på 30-talet- samt ett par beiga och vinröda hängslen, gick jag sedan ut på tomten och övade mig på att skjuta luftgevär. Efter att ha diskat efter middagen samt spelat ett parti Alfapet lade jag mig till ro i min säng med boken Vi, de drunknade. En stundtals fantastisk bok som jag skulle kunna rekommendera till vem som helst.


Till hösten blir det mycket rutiga skjortor för den som inte vill följa preppymodet till punkt och pricka. Eller ja, blir mycket rutiga skjortor är kanske fel formulerat, rättare sagt så skulle det bli mycket rutiga skjortor om jag fick bestämma. Rutiga skjortor fungerar bra om man vill ge ett medvetet men avslappnat intryck och fungerar dessutom mycket bra under diverse stickade plagg, typ v-ringade tröjor. Rutiga skjortor och jeansskjortor är något jag vill se mer av och likaså inhandla till min garderob så här kommer en liten lista med några personliga favoriter.


1. Permanent Vacation,
Riktigt snygg och diskret skjorta som påminner kraftigt om mitt senaste tillskott i garderoben, en skjorta från Whyred som ni sett på bild om ni följt bloggen även innan den bytte plattform. Kan tipsa om att denna klenod finns nedsatt på Ashtray.


2. Patrik Ervell,
En skjorta som använts livligt på Industribolaget under en längre tid och påminner mycket om en skjorta från Acne som jag var nära att köpa på en outlet för ett halvår sedan. Då fanns den inte i min storlek så det var inte mer med det. Den Acne-skjorta som jag syftar på, köpte sedan Samuel och skrev något i stil med att han "hittat sin egna Patrik Ervell-skjorta", och jag vill faktiskt tacka Industribolaget, där jag hittat merparten av de skjortor som finns med på listan.


3. Gitman Bros,
Att Gitman Bros börjar säljas på Très Bien Shop i höst kom som en glad överraskning när jag fick reda på det. Både för att jag tycker att Gitman Bros gör fantastiskt snygga skjortor och för att det är kul att en av Sveriges bästa webbshopper expanderar. Här har vi en skjorta som man verkligen lyckats med färgmässigt. De oljiga färgerna på denna skjorta, faller mig och säkerligen många andra, helt i smaken.


4. Workers,
Den enda grövre skjortan i inlägget kommer från japanska Workers och ni har säkert sett den i någon av de många outfits som vi sätter ihop här på bloggen. Även om jag tycker att denna skjorta är väldigt snygg, så är den ingen favorit då den är svårmatchad. Det enda säkra kortet till den här skjortan är jeans och det är kanske till ett par riktigt trasiga och söndernötta jeans som den gör sig bäst.


5. Permanent Vacation,
Ytterligare en skjorta från Permanent Vacation finns med på listan, denna med lite större rutor dock. Ja större, men med lika tunna linjer vill säga. Denna är kanske något mindre modern än den ovan nämnda skjortan från samma märke. Jag vet inte om ni håller med mig, men de större rutorna känns mer "farfar".


Hugo


Kommentarer
Postat av: HugoP

Jag kan hålla med om att det ger en avslappnad look, men jag så trött på hela skogshuggarstilen som alla kedjor kör på i höst(som vanligt brukar de va ett år efter typ). Måste faktiskt säga att jag är lite förvirrad över höstens mode, men jag har fastnat för Prada så det blir nog nått åt det hållet.. Skulle va kul att höra dina tankar:)

DagligaLäsarn

2009-07-31 @ 15:36:52
Postat av: Hugo

Nej, jag har inte heller fallit för skogshuggarstilen. Samtidigt tycker jag att det är endast skjortan från Workers som går in på den kategorin. Själv kommer jag nog köra på något i stil med de Dagens Outfit som jag postar här. Ledigare chinos, skjortor i samma typ som de från Permanent Vacation och canvasskor från Tretorn.



Vad har Prada att erbjuda? Mörka färger, slimma former och glansiga material? Lite The Local Firm? Prada är kanske lite dyrt för mig, men förklara gärna vad det är som du gillar i deras kollektion. Jag kan dock inte lova att jag svarar på ett tag för idag kan bli sista tillfället att posta nå internet till på fredag.



Vad tycker du om inläggen just nu för övrigt? Lite för många Dagens Outfit?

2009-08-01 @ 12:17:34
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/
Postat av: HugoP

Jag syftar igentligen mest på nitarna och goth-känslan(som har varit så stort på tjej). Och herregud, jag är en fattig liten student så jag har verkligen inte råd; här snackar vi 2nd hand(Sthlms stadsmission i mitt hjärta) och lite göra-själv grejer(köpa nitar på Shock, haha).



Jag håller med dig; lite för många Dagens outfit. Själv tycker jag det är roligast att läsa om personliga trendanalyser(kanske lite mkt begärt men..). Kul också med frisyrinlägget.

2009-08-01 @ 16:39:50
Postat av: Evelina

svara gärna på dagens fråga , skulle vara roligt :D

ha en bra dag.

2009-08-01 @ 17:01:34
URL: http://ewelinaliciouz.blogg.se/
Postat av: janina

snygga

2009-08-01 @ 17:29:45
URL: http://yae.blogg.se/
Postat av: Joakim.

modeskjortor ;)

2009-08-01 @ 17:30:02
URL: http://joakimforsberg.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Skjortan från Gitman Bros är helt klart en favorit.

2009-08-02 @ 21:41:22
URL: http://ourclothes.blogg.se/
Postat av: Hugo

Håller helt med dig, kan knappt vänta till de kommer till Très Bien Shop.



Hugo

2009-08-13 @ 14:11:21
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0