Ur arkivet: Är Preppy Strikt?

För ett litet tag sedan så publicerades det på Manolo ett inlägg som handlade om att modeskapare nu går mot ett formspråk som blir skräddat men ändå nonchalant och ledigt genom att till exempel använda skräddade kavajer, pyjamasbyxor och ett par tassel loafers i kombination. Men Olof Enckell förklarar detta fenomen genom att påstå att man vill ta avstånd från det strikta preppymodet som har dominerat den senaste tiden.

Efter jag läst det här så blev jag förvånad. Mest för att det just var Olof Enckell som är en av dem som förespråkar mycket dressad klädsel och preppy borde nog för honom vara en mer avslappnad stil i med att det spektrum av kläder som han brukar förespråka är skräddade Italienska kostymer där de ytterst små detaljerna, fina kvalitén och bra passformen gör denna stil tilldragande. Efter denna upprörande läsning så tänkte jag efter och visst preppy är mer strikt än till exempel svenska märken som använder sig av konstiga skärningar, blandningar av material och har ett allmänhet specelt formspråk där de inte ställer formella i centrum på samma sätt som andra märken. Men som sagt: inom Olofs spektrum så bör preppy vara något mindre formellt än resten av hans stil vilken dominerar hela Manolo. Även bör man också dra till minnes de gamla anorna och de formella skoluniformerna som en viss riktning i preppy ofta förknippas med.

Definitionen av strikt är kanske lite oklar mellan mig och Olof så det kan också utgöra en del av våra olika uppfattningar men vad jag vet så finns det bara på två sätt ordet kan tolkas. Antingen kan det vara något formellt och tråkigt eller så kan det röra sig om vad som helst som bara ryms inom ett par mycket begränsade ramar och inte är öppet för nyskapande. Ingen av dessa två förklaringar stämmer dock. Preppy för det första verkligen inte fantasilöst och formellt. Det är heller inte föråldrat ochinskränkt. Vem hade till exempel förknippat röda byxor med preppy för tio år sedan medans det nu är ett väl använt plagg inom preppyn. Det är alltså möjligt att reformera preppyn. Då efter att ha gått igenom alla dessa argument mot min egen åsikt så håller jag mer än förut fast vid min det faktum att preppyn inte är strikt. I preppy använder man sig av mer färg än i andra stilar. Klockarmbanden är färglada, man bär lekfullt utformade loafers, blazers i madrass, pastellfärgade kashmirtröjor, emblem-stinna polotröjor. Ja, listan kan göras lång av exempel på den lekfulla och färgglada preppyn som hela tiden utvecklas.


Gabriel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0