Höstens nyckelplagg


Finns det något trevligare att göra än att sitta på en brygga i Skärgården, lyssna på Olle Ljungström och skriva ett blogginlägg? Ja, klart det finns, men att sitta med havsbrisen i håret en solig dag som denna måste ändå slå det mesta. Trots att jag just nu åtnjuter än av sommarens vackraste dagar så glider tankarna iväg till höstmodet. Så jag satt just och tänkte på vilka tillskott min garderob kräver till hösten och det är också detta som inlägget ska handla om. Några av plaggen är självklarheter till varje höst och de flesta äger därmed redan flertalet av de plagg som finns med på listan. När jag läser inlägget nu i efterhand så kan jag inte förstå hur jag har klarat mig utan dessa plagg tidigare. Att jag har varit utan dem är betydligt enklare att förklara, jag har helt enkelt inte haft råd. En slutsats som man dock kan dra efter bilderna är att höstens nyckelfärg är blå. I alla fall i min lilla värld.

1. Cardigan.
Nej, jag har aldrig varit särskilt förtjust i cardigans och rent av ogillat de många kabelstickade, grövre cardigans med sjalkrage som man såg mycket av i våras. Till hösten har jag dock ångrat mig och jag känner att en diskretare enfärgad cardigan skulle kunna vara på sin plats. Vad gäller de cardigans med sjalkrage som jag nämnde har jag likaså ändrat uppfattning om. Nu tycker jag att cardigan med sjalkrage kan vara snyggt men att man bör välja en mindre grov variant om man ska bära det. Detta leder mig samtidigt in på att tipsa om en cardigan av det slag som jag menar, från Patrik Ervell, nedsatt från 3 195:- till 1 300:-

Läs det längre inlägget om cardiganens historia här 

2. Rock.
Hitta en rock som du känner dig bekväm i, det kan vara en Trenchcoat eller en Macintosh-rock. Färg bestämmer du själv men det är både snyggast och mest lättkombinerat med rockar i mörkblått och beige. Du kan titta på H&M innan du börjar leta hos Our Legacy, Hope etc. de har sina guldkorn. Själv tänkte jag nog leta rätt på en mörkblå att matcha med beiga chinos eller jeans och ett par ökenkängor eller grövre vita sneakers. Har en bild framför mig med detta, en rutig skjorta, runda glasögon och min mössa från Velour. Jag tror mig ha sett en mörkblå rock i Cheap Mondays höstkollektion och detta kan bli ett alternativ.

3. Mörkblå chinos. Detta måste införskaffas om jag inte hittar en mörkblå rock. Reservplanen är nämligen att jag under en tid lånar Gabriels beiga Macintosh-rock i utbyte mot att han under tiden får låna min Barbour Liddlesdale-jacka som jag vet att han tidigare varit ruggigt tänd på. Till en beige rock är knappast beiga chinos förstahandsvalet så det är därför mörkblå chinos blir aktuellt.

4. Jeansskjorta.
Ja, jag fortsätter med att tjata om denimskjortor. Det finns med i flertalet höstkollektioner och jag vet att Cheap Monday kan bidra med billigare alternativ även på denna punkt. Annars vet jag att det finns med i Our Legacys höstkollektion som jag skrev om igår. Hope har en riktigt snygg i sin vårkollektion för 2010, vet inte hur det är med höstkollektionen.

5. Ökenkängor.
Så snart som möjligt ska jag leta rätt på ett par ökenkängor. Troligtvis blir det ett par mörkblå Clark´s från Nitty Gritty. Annars har Opening Ceremony ett par (se bilden), de kostar dock 2 100 kronor så jag får nog snarare leta efter något billigare alternativ. Tipsa mig gärna om ni vet något ställe där man kan hitta billiga.

Hugo

Kommentarer
Postat av: Anonym

http://www.tresbienshop.net/en/art/patrik-ervell-pima-cardigan-grey.php?new_currency=14 ??

2009-08-09 @ 18:42:52
Postat av: Hugo

Helt riktigt.



Hugo

2009-08-09 @ 21:23:51
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0