10 höstbrillor

Manolo har skrivit om det, King har skrivit om det och nu skriver även vi om det. Hösten är snart här men det finns ingen anledning att skriva om glasögon bara därför. Ett par glasögon ska inte vara säsongsbundna och med andra gå att använda året om, speciellt om du väljer att lägga lite extra pengar på denna trevliga accessoar. I det här inlägget har jag försökt få in lite märken som jag inte använt mig av på bloggen tidigare och då främst i de två solglasögon-inlägg som du kan läsa det senaste av här. Det var faktiskt tänkt att bli tio stycken men jag gav helt enkelt upp. Är riktigt trött nu och ska gå och kolla en dokumentär om dataspelsnördar som heter King of Kong.

Rättelse:
Jag har ändrat från 8 till 10 höstbrillor idag, och de nytillkomna är de från Anglo American Eyewear och de från Oliver Peoples.


Epos,
Ett märke som både King och Manolo hade med i sina inlägg om just höstbrillor, hette Epos. Jag kollade upp vad de hade att erbjuda och många av de bågar jag hittade liknade dessa, runda, tidlösa och vansinnigt snygga. Tycker att den tobaksbruna färgen är osedvanligt snygg hos just detta och det bästa med Epos är att bågarna liknar de från Ben Silver men jag slipper tjata om just det märket.


James Dean,
Det här märket kände jag inte till personligen men jag hittade dem på shop.strato.de där jag också fick tag på bilden med Epos-brillorna. Bilden jag har använt mig av gick tyvärr inte att hitta i någon större storlek, annars hade jag nog valt att använda den som inläggs-bild, det vill säga bilden man oftast lägger högst upp i inlägget. Som jag förstår det så är detta en av få modeller som märket lyckats framställa men rätta mig om jag har fel.


Polo Ralph Lauren,
Att Polo Ralph Lauren är ett vansinnigt trevligt klädmärke vet vi nog alla. Att deras glasögon håller precis samma designmässiga klass var det nog färre som visste, men visst är dessa ett par oerhört snygga glasögon. Silverdetaljerna är något som verkligen uppskattas. 


Ray-Ban,
Vi har så oerhört många runda glasögon i detta inlägg så det kändes som ett smart drag att ta med dessa klassiker. Ett par svarta Wayfarers fungerar lika bra för indie-popparen som för den lite mer välklädde. Även om Wayfarers säkert klassas som runda av de flesta så är de verkligen fyrkantiga om man jämför med de från Epos, Polo Ralph Lauren och de från James Dean. Personligen tycker jag att "fyrkantiga" bågar fungerar bäst i svart medan runda är snyggast i sköldpaddsmönster. Detta gäller dock inte alltid vid köp av solglasögon.


Anglo American Eyewear,
För väldigt länge sedan upptäckte jag detta märke på Industribolaget och jag har kollat lite bland deras brillor och tycker att de på bilden över är riktigt snygga. När jag kollar på dessa bågar så konstaterar jag att de är nätta men ändå utstickande och detta uppskattar jag verkligen. Snygga att kombinera med en sobert rutig skjorta, ett par lite ljusare jeans, en mörkblå rock och eventuellt ett par ökenkängor.


Cutler and Gross,
Förutom de från Ray-Ban och de från Yves Saint Laurent har jag dessa fyrkantigare glasögon med på listan. Som jag också skrev i texten om de från Ray-Ban så tycker jag att glasögon som inte är riktigt runda helst ska vara svarta. Av någon anledning gillar jag om bågarna drar till sig blickar och det är speciellt snyggt på män som är så tunnhåriga att de väljer att snagga av allt hår. När jag skriver detta ser jag framför mig någon i stil med Johan Kling -regissören bakom Darling- iförd ett par av dessa.


Han Kjobenhavn,
Jag möttes av en riktigt trevlig överraskning när jag entrade SOLO för någon vecka sedan. SOLO har kommit att bli en av mina favoritbutiker och ett besök i butiken på Norrmalmstorg är obligatoriskt vid varje shoppingrunda, detta mycket tack vare Made in the Shades framfart. Den trevliga överraskningen var hur som helst att man börjat sälja glasögon och solglasögon från Han Kjobenhavn för den överkomliga summan av 1 300 kronor. Jag måste säga att jag gillar den danske designern oerhört och dessa honungsfärgade bågar tycker jag är bland de snyggaste i hela inlägget. Det som talar mot dem är dock att de är aningen extrema och på så sätt svårkombinerade.


Tom Ford,
Jag vill inte påstå att jag gillar Tom Ford så oerhört mycket men just dessa tyckte jag var okej för ändamålet. Märket Tom Ford har gjort sig känt för sina lättklädda reklamkampanjer och Tom Ford som designer blev känd efter några nyskapande kollektioner för Gucci, han fyller för övrigt 48 på torsdag. Sköldpaddsfärgade glasögon som till modellen påminner mycket om Wayfarers är ju ett ganska säkert men ändå extremt kort så jag tyckte det kunde vara kul.


Yves Saint Laurent,
Under sommaren har dessa brillor dykt upp i några Dagens Outfit men någon större publicitet har de inte fått. Den rätt tråkiga designen räddas av snygga detaljer.


Oliver Peoples,
Oliver Peoples har ett enormt brett utbud av snygga glasögon och här är bara en av många snygga modeller. De har flera som liknar denna men i lite mörkare färg vilket också är oerhört snyggt, men jag kände att det kunde vara kul med lite omväxling i och med att de flesta andra rundare glasögon i inlägget är i mörka färger. Till ett par ljusa jeans -som lätt glöms bort i sådana här chinos-tider- kan jag tänka mig att de är riktigt snygga. 

Hugo

Kommentarer
Postat av: Casual

Visst glasögon är snyggt men vi som måste ha det väljer gärna bort det.

2009-08-26 @ 19:20:20
URL: http://www.casualwear.se
Postat av: Hugo

Jo det är klart, men du har ju åtminstone alternativet.



Hugo

2009-08-30 @ 10:25:54
URL: http://stylebylindberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0